Recensie: Zullen we het liefde noemen? (Tine Bergen)

Titel: Zullen we het liefde noemen?

Auteur: Tine Bergen

Uitgeverij: Uitgeverij vrijdag (15 juni 2020)

Genre: Psychologische Thriller

Aantal bladzijdes: 264

Prijs: €19,95

Esther houdt van haar man Stef en van haar kinderen, uiteraard. Ze houdt van haar vader, al zou ze dat soms liever niet willen. Want houdt haar vader wel van haar? En hoeveel houdt Esther van die andere man, Jack?

Wanneer haar achtjarige zoon Linus de overbuurman doodrijdt, wijst alles eerst op een ongeluk. Dat gelooft Esther toch. Maar is dat wel zo? Want die overbuurman is ook wel de leerkracht die Linus vorig schooljaar het leven heel erg zuur maakte. De inspecteur die op de zaak wordt gezet doet zijn werk grondig, dus rest Esther geen andere keuze dan dit zelf ook te doen. Al moet ze daarvoor haar eigen leven wel heel scherp onder de loep nemen.

Van hoeveel mensen kun je tegelijkertijd houden? En hoeveel doe je voor de mensen die je graag ziet?

Zullen we het liefde noemen? is het allereerste boek van Tine Bergen dat ik ga lezen, maar ik zag wel op social media voorbij komen dat heel veel mensen enthousiast waren over haar eerdere boek Vissen praten niet. Hierdoor ben ik ontzettend benieuwd naar Zullen we het liefde noemen? en zei ik meteen ja op de vraag van Tine Bergen of ik mee wilde doen aan de blogtour. Dus ik hoop dat het boek aan de verwachtingen zal voldoen!

Zullen we het liefde noemen? leest erg vlot weg. Het is opgedeeld in hele korte hoofdstukken en Tine Bergen maakt gebruik van korte zinnen. Voor je het weet heb je al een heel stuk gelezen! Het verhaal wordt verteld vanuit Esthers perspectief. Zowel vanuit het heden als uit het verleden. Hierdoor is zij als personage erg goed te begrijpen. Haar keuzes komen niet uit het niks en Tine Bergen weet de emoties en gevoelens van Esther goed naar voren te brengen. Zullen we het liefde noemen? draait dus vooral om Esthers denkwijze en hier haalt Tine Bergen de spanning voor het verhaal vandaan. Wel wordt er hier en daar veel herhaald, wat niet nodig is.

“Dat vrijheid een illusie is, kan je op veel manieren laten blijken.” – p. 7

Zullen we het liefde noemen? van Tine Bergen is echt een boek dat de aandacht van de lezer meteen vanaf het begin al grijpt. Er gebeurt van alles en je vraagt je direct af wat er allemaal aan de hand is. Die vragen maken je nieuwsgierig naar de rest van het verhaal en zorgen ervoor dat je door wilt blijven lezen. Waarom zat Linus in de auto? Hoe kon de auto gaan rijden? Wie is Jack? Waarom heeft Esther een affaire? Je wilt antwoorden en hoopt dat ze zo snel mogelijk worden gegeven.

Deze nieuwsgierigheid blijft niet het hele boek hangen, omdat je ergens toch wel een beetje kan voorspellen wat er is gebeurt. Het einde van Zullen we het liefde noemen? zie je hierdoor een beetje aankomen, er zit geen grote plottwist in het verhaal verstopt zodat je als lezer nog heel erg verrast wordt. Maar toch zet Tine Bergen wel een erg interessant verhaal neer, want je blijft je afvragen wat nou liefde is. En wat je zelf zou doen als je in zo een situatie terechtkomt. Hierin vind je dan ook vooral de spanning van het verhaal en niet in wat er nou gebeurt is.

Zullen we het liefde noemen? van Tine Bergen is een goede psychologische thriller. Zeker de fans zullen dit boek kunnen waarderen. Het is niet een boek waarbij je van de ene verbazing in de andere verbazing valt, maar het zet je juist aan het denken. Tine Bergen speelt met de gedachten van de lezer en probeert te ontdekken wat liefde precies is. Wat heb je ervoor over? En hoe ver kan je gaan…