Recensie: Zonderling (Laini Taylor)

Uitgeverij: Best of YA (30 april 2019)

Genre: Fantasy, Young Adult

Aantal bladzijdes: 464

Prijs: € 20,99

De droom kiest de dromer, niet andersom.

Wie is de blauwe godin uit Lazlo’s dromen? Hoe kon hij over haar dromen voordat hij wist dat ze bestond? En als alle goden dood zijn, waarom lijkt zij dan zo echt?

Al sinds zijn vijfde is junior bibliothecaris Lazlo Zonderling geobsedeerd door de mythische stad Ween, die tweehonderd jaar geleden gescheiden werd van de rest van de wereld. Het vergt echter meer moed dan Lazlo in zich heeft om zijn vertrouwde leven om te gooien en naar de stad op zoek te gaan. Dan doet zich een prachtige kans voor: een groep legendarische krijgers uit Ween heeft zijn hulp nodig bij het oplossen van een mysterieus probleem. Lazlo moet deze kans grijpen of zijn droom voor altijd verliezen.

Goden, godinnen en een verdwenen stad? Dat klinkt als een boek dat precies in mijn straatje past. Ik had hoge verwachtingen van het boek, maar zijn deze uiteindelijk ook echt uitgekomen?

Laini Taylor heeft een ontzettend gedetailleerde en poëtische schrijfstijl. Deze combinatie zorgt ervoor dat het moeilijk is om meteen in het verhaal gezogen te worden. Over het algemeen vind ik het heel tof als er af een toe een mooie, poëtische zin in een verhaal verwerkt wordt, maar in Zonderling was het voor mij net een beetje te veel. Hierdoor werd het verhaal een beetje langdradig en dat zorgde ervoor dat ik het boek niet snel oppakte om verder te gaan lezen.

“Uitstromend in de nacht, opgebroken in honderd fladderende stukjes als verwaaide flarden fluweel. Honderd gruzelementen duisternis braken op en vormden zich weer en kwamen samen in een kleine tyfoon die omlaagsuisde naar de daken van Ween, wervelend en kolkend op zachte, schemerige vleugels.” – p. 126

De gedetailleerde schrijfstijl van Laini Taylor had ergens ook wel een voordeel, want de ‘worldbuilding’ was hierdoor erg sterk en goed gedaan. Door de details lijkt het alsof je zelf ook rondloopt in Lazlo’s wereld. Daarnaast is Lazlo een ‘verhalenverteller’ en zo maakt de lezer op een leuke manier kennis met alles wat er gebeurt is in de wereld waarin Lazlo leeft. Sommige verhalen zijn legendes waar zelfs een kern van waarheid in blijkt te liggen!

Zonderling bevat een mooi, uniek en bijzonder verhaal. Het is ontzettend fantasierijk en zit goed in elkaar. Laini Taylor heeft overal aan gedacht. Zo heeft ieder personage in het verhaal een verleden gekregen. Iedereen past hierdoor erg goed in het verhaal en ze hebben ook stuk voor stuk een doel. Het is leuk dat je het verhaal niet alleen uit Lazlo’s perspectief leest, maar ook uit die van de blauwe godin! Deze twee werelden komen uiteindelijk samen en dat is indrukwekkend.

“Magie is geen sprookje, zoals wij hier kunnen weten. Ik wilde dat jullie dit zagen voordat ik het probeerde uit te leggen. Ik wist dat jullie geest zich ertegen zou verzetten. Zelfs nu nog, met het bewijs voor jullie ogen, zie ik jullie worstelen.” – p. 159

In Zonderling wordt er vaak gewisseld tussen het heden en het verleden. Soms haalt dit het leestempo een beetje naar beneden. In het heden gebeurt er dan eindelijk iets interessants en dan ga je opeens terug naar het verleden om een tijdje te lezen over waarom dit uiteindelijk is gebeurd. Aan de ene kant heel goed, omdat je hierdoor diepgang krijgt. Maar aan de andere kant haalt dit wel echt de spanning uit het verhaal.

Ik heb dus eigenlijk een beetje gemixte gevoelens over Zonderling van Laini Taylor. De auteur heeft namelijk een erg bijzonder en uniek verhaal weten neer te zetten met een prachtige worldbuilding. Maar het is wel een boek waar je niet zo heel makkelijk doorheen komt. Hier en daar is het een beetje langdradig en zeker de eerste helft van het boek mist de nodige spanning. Toch denk ik dat als je een goede worldbuilding en een poëtische schrijfstijl kan waarderen, je van Zonderling kan genieten!