Recensie: Ziel van het Zwaard (Julie Kagawa)

Serie: Schaduw van de Vos (2)

Auteur: Julie Kagawa

Uitgeverij: HarperCollins (18 juni 2019)

Aantal bladzijdes: 410

Prijs: €17,99

De demon kamigoroshi is ontsnapt…

Eens in de duizend jaar, wanneer een nieuw tijdperk aanbreekt, krijgt degene die op dat moment eigenaar is van een geheimzinnige perkamentrol een geweldige kans. Hij of zij kan de grote Kami-draak aanroepen en een wens doen.

De nieuwe tijd is bijna daar, en boze krachten zijn eropuit om de rol in handen te krijgen. Tot nu toe is het de zestienjarige Yumeko gelukt de drakenrol uit handen van de vijand te houden. Ze is al een eind op weg om haar stukje van de rol naar de tempel te brengen, waar het veilig is.

Maar dan dient zich een nieuwe vijand aan: een levensgevaarlijke demon, die eeuwenlang gevangen zat in een vervloekt zwaard, is ontsnapt en heeft bezit genomen van Kage, de jongen die had beloofd haar te beschermen…

Ziel van het Zwaard is het vervolg op Schaduw van de Vos van Julie Kagawa. Het boek gaat direct verder waar het vorige boek is gebleven en je wordt meteen weer de wereld van de Japanse mythes en legendes ingetrokken. Heel af en toe wordt er nog gesproken over wat er gebeurd is in Schaduw van de Vos, maar dat is kort en krachtig! Dit is ontzettend fijn als je de boeken snel na elkaar leest.

En Ziel van het Zwaard is zeker een boek dat je redelijk snel na Schaduw van de Vos moet lezen. Er komen namelijk best veel personages/wezens in het verhaal voor en de Japanse namen zijn niet heel erg gemakkelijk. Als je Schaduw van de Vos dus een tijdje geleden gelezen hebt, kan het zo zijn dat je het allemaal een beetje vergeten bent. Dus om optimaal te genieten, moet je de Schaduw van de Vos-serie bingereaden!

Schaduw van de Vos werd uit twee perspectieven verteld, die van Yumeko en Tatsumi. In Ziel van het Zwaard is dat anders. Julie Kagawa heeft er namelijk voor gekozen om de lezer ook mee te nemen in de gedachten van Suki (het dienstmeisje) en Hakaimono! Ook word er regelmatig gesproken over van alles wat er in het verleden is gebeurd. Hierdoor ontstaan er ontzettend veel lagen in het verhaal en word je steeds dieper meegenomen in de wereld van Yumeko. De Schaduw van de Vos-serie heeft zeker één van de beste worldbuildings die ik ooit ben tegengekomen!

“Ik zeg alleen dat de menselijke ziel heel kwetsbaar kan zijn, Yumeko-Chan,’ zei ze zacht. ‘Ik weet dat je denkt dat je demonendoder sterk is, maar we weten niet wat Hakaimono hem aandoet, mentaal en lichamelijk. Ik wil dat je voorbereid bent.” – p. 193

Julie Kagawa weet de spanningsboog eigenlijk het hele boek ontzettend hoog te houden. Als lezer vraag je, je continu af wat er gaat gebeuren en de kans dat het niet goed afloopt (voor iemand) is zeker aanwezig! Je weet niet wie je kan vertrouwen en vijanden liggen overal op de loer. Julie Kagawa weet alles goed te omschrijven en als lezer twijfel je ook regelmatig.

Wat Ziel van het Zwaard een ontzettend tof boek maakt, is het feit dat niks loopt zoals je hoopt. Julie Kagawa heeft altijd wel een verrassing voor de lezer in petto en die is misschien niet altijd even leuk. Maar dat is juist wat Ziel van het Zwaard onderscheidt van alle andere Young Adult Fantasy boeken! Het is origineel, onverwacht en verrassend.

Kortom, Ziel van het Zwaard is een waardig vervolg op Schaduw van de Vos. Het is heerlijk om weer meegenomen te worden in de legendes over kitsunes, demonen en yokai’s! Julie Kagawa is een echte meesterverteller en ik ben benieuwd hoe het af gaat lopen met Yumeko en de rest.