Recensie: Wintereiland (Jenny Colgan)

Serie: Café Zon & Zee (3)

Auteur: Jenny Colgan

Uitgeverij: Luitingh Sijthoff (17 oktober 2019)

Genre: Roman, Feelgood

Aantal bladzijdes: 272

Prijs: € 17,50

Het is winter op het eiland Mure. Een tijd om samen door te brengen, bij een knapperend haardvuur, en te genieten met de mensen van wie je houdt – tenzij je natuurlijk per ongeluk zwanger bent van je ex-baas en niet weet hoe je het moet vertellen. Kan Flora in het seizoen van vrede op aarde haar geheim delen en haar relatie met Joël redden?

Ondertussen probeert Saif, de dokter op het eiland en vluchteling uit het door oorlog verscheurde Syrië, te genieten van zijn eerste westerse kerst met zijn zonen – maar zonder zijn vermiste vrouw. Kan het kleine gezin troost en vreugde vinden?

Wintereiland is alweer het derde en laatste deel in de Café Zon & Zee-serie van Jenny Colgan. Natuurlijk is het leuk om de eerdere delen, Café Zon & Zee en Het eindeloze strand, te lezen voordat je aan Wintereiland begint. Dan weet je precies wat er allemaal gebeurd is en ken je de personages hartstikke goed. Maar Jenny Colgan heeft Wintereiland zo geschreven dat het niet noodzakelijk is en dus kan je dit deel ook los lezen!

De heerlijke schrijfstijl van Jenny Colgan trekt je zo het verhaal in. Wintereiland zit weer vol met details waardoor het verhaal tot leven komt tijdens het lezen. Je merkt ook echt dat je Flora en de andere personages gemist hebt. Jenny Colgan heeft ze met heel veel gevoel neergezet. Je leeft met ieder personage mee, omdat je om die persoon bent gaan geven.

“Flora ademde diep in. Nu moest ze het hardop zeggen, woorden die een enorme impact op haar leven hadden, woorden die ze nog nooit had uitgesproken. Het waren er maar een paar, maar ze voelde zich heel nerveus en bang.” – p. 39

Er staat de lezer weer van alles te wachten in Wintereiland van Jenny Colgan. Het is geen enkel moment saai en je wilt door blijven lezen. Hoe gaat Joël reageren op de zwangerschap van Flora? En hoe gaat het verder met Lorna en Saif? Er zijn nog veel meer vragen en op al deze vragen wil je dolgraag een antwoord hebben.. Wie weet krijg je ze, maar misschien niet.

Bereid je maar alvast voor, want Jenny Colgan gaat heftige onderwerpen zeker niet uit de weg. En misschien is het zelfs handig om zakdoekjes bij de hand te hebben, zeker als je een gevoelige lezer bent. Want dit boek bezorgt je zeker ‘ALL THE FEELS’. Juist de combinatie van de heftige onderwerpen, de romantiek en het vleugje sexyness zorgen ervoor dat Wintereiland een verslavend boek wordt.

Het einde van Wintereiland voelt een beetje alsof het nog niet helemaal af is, alsof dit niet het laatste deel is van de Café Zon & Zee-serie. Wat overigens wel zo is. Jennifer Colgan had het dus net allemaal iets mooier af mogen ronden. Maar dit neemt niet weg dat je weer gaat genieten van alle personages en het heerlijke verhaal!