Recensie: Wilder (Rebecca Yarros)

Serie: The Renegades (1)

Auteur: Rebecca Yarros

Uitgeverij: Zomer & Keuning (12 februari 2019)

Genre: Roman, New Adult

Aantal bladzijdes: 368

Prijs: € 15,-

Het eerste deel van Rebecca Yarros’ Renegades-serie, Wilder, gaat over Leah. Zij krijgt de kans om een jaar lang te studeren aan boord van een cruiseschip dat de hele wereld over vaart. De enige voorwaarde? Een medestudent bijles geven en zorgen dat hij ook slaagt. Dat dit makkelijker is gezegd dan gedaan, blijkt al snel als ze haar leerling ontmoet. Paxton Wilder is ongelofelijk aantrekkelijk, en ongelofelijk niet bezig met studeren. Wilder maakt deel uit van een stuntteam, de Renegades, en dat is voor hem het enige wat telt. Ervoor zorgen dat hij zijn studie serieus gaat nemen zal haar dus behoorlijk wat moeite kosten. Maar misschien heeft hij haar ook wel wat te leren.

Wilder is het eerste deel uit The Renegades-serie van Rebecca Yarros! Dit deel gaat over Wilder, de oprichter van de Renegades. Hierna volgen nog de delen Nova en Rebel. Hierin wordt het verhaal van twee andere Renegades verteld.

Het mooie aan Wilder is dat Rebecca Yarros de personages een sterk verleden heeft gegeven. Dit verleden heeft Leah en Wilder gevormd tot de mensen die ze vandaag zijn. Hierdoor is ook duidelijk te zien dat ze allebei een mooie groei doormaken. Leah kruipt langzaam uit haar schulp en zoekt haar eigen grenzen op. Op het einde werd ze een tikkeltje vervelend en overdreef ze heel erg, maar verder is Leah een sympathiek personage. En Wilder is gewoon Wilder, heerlijk!

Leah en Wilder zijn totaal verschillend, maar passen toch perfect bij elkaar. Dat weet je vanaf het allereerste moment dat ze elkaar zien en dat verandert niet. Ze hebben een onwijs grote aantrekkingskracht tot elkaar en de chemie spat er vanaf. Hun liefde wordt mooi opgebouwd, maar af en toe worden gebeurtenissen onnodig lang uitgerekt. Er had wat mij betreft wel iets meer pit in het verhaal mogen zitten, zodat je helemaal opgeslokt zou worden door de epische liefde tussen Leah en Wilder.

“Het was gewoon griezelig, zoals ze door me heen kon kijken, dwars door elke laag die ik had opgebouwd.” – p. 215 (e-book)

De schrijfstijl van Rebecca Yarros was niet helemaal mijn ding. Haar beschrijvingen waren af en toe gevuld met onnodige details waardoor de vaart uit het verhaal ging. Het werd langdradig en dat was niet nodig geweest. Zeker de ‘sexy’ scènes hadden van mij iets meer ‘to the point’ geschreven mogen worden, zodat Wilder meer bij het New Adult genre zou aansluiten.

Wat ervoor zorgde dat je Wilder wilde blijven lezen waren de verschillende geheimen, die de personages voor elkaar hadden. Zo was er iets ernstigs gebeurd in het verleden van zowel Leah als Wilder en als lezer wilde je natuurlijk graag weten wat er aan de hand was. Toch duurde de onthulling net iets te lang, waardoor de uiteindelijke impact minder heftig was. Als lezer had je namelijk zeker al het één en ander uitgevogeld.

Daarnaast wist Rebecca Yarros voldoende spanning te creëren in Wilder door middel van een sabotage. Er is namelijk iemand aan boord van het cruiseschip die er alles aan doet om The Renegades te saboteren. Maar wie zit hier achter? Wie is er te vertrouwen? En wat is het motief? Dit zijn allemaal vragen die ervoor zorgen dat je geboeid blijft verder lezen.

Kortom, Wilder van Rebecca Yarros is een leuk boek om een keertje te lezen als je bijvoorbeeld lekker op vakantie bent. Heerlijk voor bij het zwembad en je hoeft er niet al te veel bij na te denken.