Recensie: Wie niet weg is (M.J. Arlidge)

Serie: Helen Grace (6)

Auteur: M.J. Arlidge

Uitgeverij: Boekerij (7 november 2017)

Genre: Thriller

Aantal bladzijdes: 396

Prijs: €19,99

Helen Grace was een van de beste rechercheurs van Southampton, maar nu zit ze zelf in de gevangenis, te midden van de moordenaars die ze daar zelf heeft doen belanden. Ze weet dat ze maar op één manier vrij kan komen: overleven totdat haar rechtzaak voorkomt en op de een of andere manier haar onschuld bewijzen.

Maar dan wordt er een verminkt lichaam in de cel naast die van haar gevonden en vreest Helen voor haar eigen leven. Er loopt namelijk een moordenaar rond in de gevangenis en ze moet hem vinden, voordat ze het volgende slachtoffer wordt…

Let op lieve lezers! Deze recensie kan spoilers voor de eerdere delen bevatten. Doorlezen is dus op eigen risico!

Het verhaal van Helen Grace gaat eindelijk weer verder na een onwijs goede cliffhanger in Naar Bed, Naar Bed. Haar neefje, Robert Stonehill, heeft ervoor gezorgd dat Helen nu in de vrouwengevangenis zit. Als rechercheur is het moeilijk om in een gevangenis te overleven, zeker als je mee hebt geholpen aan de veroordeling van een aantal delinquenten. Toch staat Helen Grace maar weer haar mannetje en weet ze onverwachts vrienden te maken. Maar kan ze iedereen wel vertrouwen, als er een moordenaar rondloopt? Niemand is te vertrouwen en iedereen kan de volgende zijn. Dit zorgt ervoor dat je door blijft lezen!

Wie niet weg is van M.J. Arlidge is totaal anders dan de eerdere boeken uit de Helen Grace-serie en toch ook weer niet. Dit keer zit Helen namelijk in de gevangenis, maar zoals meestal het geval is wordt ze omringd door moord en doodslag. Helen is een rechercheur in hart en nieren en kan een onderzoek naar de moorden binnen de gevangenis natuurlijk niet aan haar voorbij laten gaan. Ze gaat dus op onderzoek uit en dat met gevaar voor eigen leven. Ze wilt deze zaak tot op de bodem uitzoeken en dat is meteen het vertrouwde element aan dit boek: haar zoektocht naar de waarheid. Zoals gewoonlijk maakt ze hier meer vijanden, dan vrienden mee!

“Dus als ik jou was,’ concludeerde Annie, ‘zou ik mijn neus uit andermans zaken houden…’ Ze liet haar vinger over Helens neus glijden tot ze op haar lippen bleven rusten. ‘… en dat mooie smoeltje van je dichthouden.’ -p. 48

In Wie niet weg is volg je naast het verhaal van Helen nog een aantal andere verhalen, zoals die van Emilia & Charlie. Charlie probeert koste wat het kost het neefje van Helen op te sporen om Helen uit de gevangenis te krijgen. Ze vertrouwt blindelings in het verhaal dat Helen haar heeft verteld en dat intrigeert de lezer. Ondanks alles blijft Charlie in Helen geloven! Tegelijkertijd probeert Emilia een slaatje te slaan uit het leed van Helen. M.J. Arldige heeft hier een mooi contrast in weten te brengen: aan de ene kant staat iemand die door het vuur gaat voor Helen en aan de andere kant staat iemand die haar kapot wil maken. De afwisseling tussen deze perspectieven geeft het boek diepgang en zorgt ervoor dat het tot leven komt.

Bijna tot het einde van Wie niet weg is weet M.J. Arlidge de moordenaar geheim te houden voor de lezer. Ik had een aantal vermoedens, maar geen van alle was de daadwerkelijke moordenaar! De uiteindelijke dader kwam voor mij echt als een donderslag bij heldere hemel, ik heb het gewoon niet zien aankomen (en dat gebeurt me de laatste tijd niet vaak). Echt M.J. Arlidge weet gewoon elke keer weer te verrassen, echt ontzettend knap. Dit maakt Wie niet weg is tot een ijzersterke thriller en ik heb ervan genoten! Dit boek, en wat dat betreft de gehele Helen Grace-serie, behoort gewoon tot de top van de thrillers!

Wie niet weg is van M.J. Arlidge is weer heerlijk vlot geschreven en leest, mede door de korte zinnen en hoofdstukken, als een trein. Daarnaast zitten er weer voldoende lugubere details, gruwelijkheid en spanning in het plot verwerkt. Ik kan niet anders dan Wie niet weg is met 5 dikke sterren beoordelen! Kom maar op met het vervolg. Klein Klein Kleutertje. Helaas moeten we nog wachten tot 14 april 2018!