Recensie: Weerwolven van Waraine (Eva Linden)

Titel: Weerwolven van Waraine

Auteur: Eva Linden

Uitgeverij: We Will Shoot (5 september 2020)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 268

Prijs: € 20,-

Tijdens de zomervakantie van 2002 komen negen jongeren terecht in Waraine, een idyllisch dorpje aan de Franse kust. Door een speling van het lot moeten ze een week lang in hetzelfde vakantiehuis verblijven. Is het puur toeval dat ze samen in het vakantiehuis terecht zijn gekomen, of zit er meer achter? Na een spelletje ‘Weerwolven van Wakkerdam’ begint een ware nachtmerrie waarbij er gewonden vallen. Waart er een moordenaar rond in de bossen van Waraine? Hun zoektocht naar de dader ontaardt in een koortsachtige heksenjacht naar de Weerwolf. Steeds meer geheimen komen aan het licht en daaruit blijkt dat niemand is wie hij lijkt. Kunnen ze elkaar vertrouwen? Hun detectivespel loopt al snel uit de hand, maar de belangrijkste vraag blijft onbeantwoord: wie is de Weerwolf?

Eva Linden schreef eerder een spannende trilogie, bestaande uit Maanziek, Alpengloed en Avondster. Hierin speelden ‘dromen’ de hoofdrol. Met Weerwolven van Waraine slaat Eva Linden een iets andere weg in. Dit is een boek voor kinderen vanaf ongeveer 14 jaar die wel van een beetje mysterie houden. En lugubere details worden niet geschuwd..

Eva Linden zorgt met een spannend proloog dat je meteen het verhaal van Weerwolven van Waraine wordt ingetrokken. Al snel leer je alle personages kennen en merk je dat ze allemaal een eigen persoonlijkheid hebben gekregen. Sommige personages hebben een interessant achtergrondverhaal, maar hier wordt niet echt veel aandacht aanbesteed. Hierdoor blijven de personages een beetje vlak en krijg je niet echt een band met ze.

Net zoals in haar eerdere boeken heeft Eva Linden een fijne, boeiende en vlotte schrijfstijl. Hierdoor weet ze je moeiteloos mee te nemen in het verhaal van Weerwolven van Waraine. Wel maakt ze veel verwijzingen naar mensen of personages, zoals Steve Urkel en Indiana Jones. Zelf wist ik niet wie iedereen was, waardoor het op mij niet het juiste effect had. En ik denk dat dit ook voor veel lezers uit de doelgroep zal gelden. Daarnaast is niet altijd alles even realistisch beschreven.

“Het leek alsof ze hun problemen thuis hadden achtergelaten en voor één week iemand anders konden zijn. Iemand die geaccepteerd werd, iemand die deel uitmaakte van een groep. Iemand die niet bang was zichzelf te zijn. Het leek wel magie.” – p. 88

Dit komt omdat Eva Linden veel meer focust op spanning en mysterie in Weerwolven van Waraine. De spanning bouwt ze na de proloog langzaam op. Er gebeuren vreemde dingen en het verhaal laat je twijfelen over wat echt is en wat verbeelding is (net zoals in haar vorige boeken!). Vooral hierdoor blijf je maar doorlezen, je moet gewoon weten wat er nou aan de hand is. Wie is de weerwolf? Wie gaat het overleven? En wie niet?

Hoe het verhaal in Weerwolven van Waraine uiteindelijk in elkaar zit, had ik wel een beetje aan zien komen. De puzzelstukjes vielen vrij snel op zijn plek tijdens het lezen en hierin zat geen grote verrassing. Al kan ik me voorstellen dat het voor kinderen van een jaar of 14 wel als een shock kan komen. Eva Linden probeert je namelijk echt wel op het verkeerde been te zetten. Op hen zal de epiloog zeker indruk maken!

Kortom, Weerwolven van Waraine van Eva Linden is een spannend verhaal vol met mysterie. Hoewel er een aantal verbeterpuntjes zijn, heb ik dit boek met veel plezier gelezen. Je kan merken dat Eva Linden goed heeft nagedacht over haar verhaal waardoor ze je kleine puzzelstukjes kan geven en je erachter kan komen wie de weerwolf is..

Deze recensie is onderdeel van de Weerwolven van Waraine-blogtour, georganiseerd door Eva Linden. Later deze week kan je ook nog een tof interview met de auteur op mijn blog lezen. Hierin vertelt Eva Linden op welk personage uit haar boeken ze het meeste lijkt en wat ze het leukste vond aan het schrijven van Weerwolven van Waraine.