Recensie: Water (Holly Black)

Titel: Water

Serie: Faerie (1)

Auteur: Holly Black

Uitgeverij: Boekerij (13 juli 2021)

Aantal bladzijdes: 304

Prijs: € 20,-

Als je bij Faeries denkt aan zachtaardige sprookjesfiguren, dan moet ik je -teleurstellen. Deze Faeries zijn sinistere, verwilderde schepsels die enkel chaos aanrichten. Chaos die je met een beetje pech je leven kan kosten.

Als klein meisje had Kaye drie Faerievrienden van wie ze dacht dat ze denkbeeldig waren. Als ze jaren later een zwaargewonde Faerie aantreft en zijn leven redt, realiseert ze zich dat de fantasiewereld uit haar jeugd maar al te echt is – en gevaarlijker dan ze ooit had kunnen vermoeden. Tegen wil en dank raakt Kaye verstrikt in een eeuwenoude machtsstrijd tussen twee rivaliserende Faerierijken. Voor hen is ze slechts een pion in een strijd die haar dood zou kunnen worden. Kaye is echter niet van plan zich zomaar gewonnen te geven, en roept de hulp in van een mythisch waterwezen. Maar in het land van de Faeries heeft alles een prijs.

Zoals jullie misschien wel weten is de Elfhame-trilogie van Holly Black een van mijn favoriete YA fantasy series. Ik heb volop genoten van De wrede prins, De gevallen koning en De verbannen koningin. Ik wilde eigenlijk helemaal geen afscheid nemen van deze geweldige wereld en dat hoeft gelukkig ook niet, want Holly Black schreef ook de Faerie-trilogie! Water is het eerste deel en gaat over Kaye en Roiben, personages die we al een beetje kennen uit de Elfhame-trilogie.

Water van Holly Black speelt zich af voor de gebeurtenissen in De wrede prins, De gevallen koning en De verbannen koningin, maar dat wil niet zeggen dat je Water per se eerst moet lezen. Ik ben zelfs van mening dat je het veel beter erna kan lezen. In de Elfhame-trilogie is de worldbuilding namelijk een stuk gedetaillerder waardoor je meer van Water zal genieten. Omdat je de wereld al kent valt alles sneller op zijn plek, want de worldbuilding in Water is zeker in het begin een beetje mager.

“Om magie te bedrijven moet je je concentreren op wat je wilt bereiken, vervolgens de energie loslaten en erop vertrouwen dat die jouw wens uitvoert.” -p. 128/129

Water begint een beetje rommelig. Het is niet echt duidelijk waar het verhaal precies over gaat en waar Holly Black naartoe werkt. Pas vanaf het moment dat Kaye erachter komt wie of wat ze is, wordt het verhaal in Water interessant. Vanaf dat moment is het ook weer moeilijk om het boek aan de kant te leggen. Het liefst zou je het in een keer uit willen lezen. Bedrog en verraad voeren wederom de boventoon in het verhaal, maar natuurlijk is er ook ruimte voor vriendschap, familie en liefde.

De wereld van de Faeries is duister en dat laat Holly Black duidelijk zien. Ze zijn wreed en gruwelijk en dat maakt Water een boek om van te genieten. Daarnaast zijn Kaye en Roiben intrigerende personages om over te lezen. Roiben is mysterieus en niet zo wreed als de anderen, je bent benieuwd wat er achter hem schuil gaat. Hij verovert al snel een plekje in je hart. Het grootste gedeelte van Water is uit Kaye’s perspectief geschreven, maar ook weleens uit die van andere personages. Ondanks dat dit niet duidelijk wordt aangegeven weet je wel meteen vanuit wie je leest en is het niet verwarrend.

Water van Holly Black is een leuk boek om de Faerie-trilogie mee te beginnen. Wel raad ik aan om eerst De wrede prins, De gevallen koning en De verbannen koningin te lezen zodat je de wereld al een beetje kent. Na het wat rommelige en verwarrende begin wordt Water een tof en intrigerend verhaal. Je wordt meegesleurd in een wereld vol met intriges, verraad en bedrog. Dit werkt verslavend en vanaf de helft lees je Water in een keer uit! Je bent hierna benieuwd hoe het verhaal van Kaye en Roiben verdergaat in het tweede deel, Bloed.