Recensie: Wat hij mij zei (Anja Feliers)

Serie: Caro Westerhof (1)

Auteur: Anja Feliers

Uitgeverij: Van Halewyck (23 april 2019)

Genre: Thriller, Paranormaal

Aantal bladzijdes: 286

Prijs: € 22,-

Op een warme zomerdag gebeurt het ondenkbare voor Caro Westerhof: haar gezin blijft verwoest achter wanneer haar echtgenoot sterft en een van hun kinderen spoorloos verdwijnt. Onmacht neemt haar leven over, maar onverwacht maakt het verdriet ook nieuwe krachten in haar los.

Caro leert contact te leggen met haar verloren liefde over de grenzen van de dood heen. Maar kan ze vermijden dat haar zoektocht als medium ook andere familiegeheimen blootlegt?

Wat hij mij zei is het eerste deel van de nieuwe thriller-serie van Anja Feliers. Het is een mystieke thriller over Caro Westerhof en in dit boek komt zij erachter dat ze een medium is. Dit paranormale tintje sprak mij ontzettend aan en ik kon dan ook niet wachten om erin te beginnen!

Wat hij mij zei kruipt vanaf  de allereerste letter onder de huid van de lezer. Anja Feliers  zorgt er namelijk voor dat je meteen een band voelt met Caro, Cas, Nouk en Loïs. Het is een warm, gezellig en toegankelijk gezin. Het zou zomaar een familie in je vriendenkring kunnen zijn. Wanneer Cas dan op tragische wijze overlijdt en Loïs verdwijnt staan de tranen in je ogen tijdens het lezen. Je voelt ontzettend erg mee met Caro en de emoties spatten van het verhaal af.

Caro krijgt niet met één, maar twee tragedies te maken en dat is ontzettend zwaar. Anja Feliers beschrijft erg goed hoe Caro zich voelt, waardoor al haar emoties en acties realistisch overkomen. Tijd om echt te rouwen om Cas heeft ze namelijk niet, want ze moet Loïs vinden. Ondanks haar verdriet blijft ze doorgaan en je kan je af vragen of iedereen dit zou kunnen. Het antwoord is natuurlijk nee, maar Caro is anders dan andere mensen en Cas is niet helemaal verdwenen.

“Het was zijn stem. Dat leed geen twijfel. Alleen hij kon zo klinken. Met bezorgdheid in elk woord, elke lettergreep, elke klinker en medeklinker… Het was niet alleen wat hij mij zei, maar vooral en meer nog hóé hij het zei.” – p.78

Wat hij mij zei is eigenlijk continu spannend, dit komt omdat je het verhaal niet alleen uit het perspectief van Caro leest. Maar ook uit die van Loïs. Hierdoor weet Anja Feliers de spanningsboog mooi op te bouwen naar een hoogtepunt. Elke keer als er een hoofdstuk van Loïs voorbij komt weet je dat de tijd meer en meer begint te dringen. Wat hij mij zei is dan ook zeker een boek dat je in één ruk uit wil lezen!

Het is ontzettend knap hoe Anja Feliers kleine puzzelstukjes door het verhaal heen weet neer te leggen. Heel veel details blijken belangrijk te zijn voor het verhaal. Als je echt veel thrillers leest denk ik dat je de puzzel wel op kan lossen voordat je bij het einde bent, maar als je ze af en toe leest dan zul je de verschillende plotwendingen in Wat hij mij zei niet aan zien komen.

Zoals ik al eerder zei heeft Anja Feliers een paranormaal tintje aan het boek toegevoegd en ik vond dat echt geweldig. Het was helemaal niet overheersend of ongeloofwaardig. Ook al geloof je zelf niet in het bovennatuurlijke, het is echt een mooie toevoeging aan het verhaal. Het maakt Wat hij mij zei juist ontzettend uniek en intrigerend. Een boek zoals dit zal je niet zo snel tegenkomen en het is een echte aanrader!

Kortom, Wat hij mij zei van Anja Feliers is een prachtig, sterk eerste deel in haar nieuwe serie over Caro Westerhof. De combinatie van emoties, spanning, verrassing en paranormaliteit maakt Wat hij mij zei tot een verslavend boek (dat je stiekem in één dag zou kunnen uitlezen)!