Recensie: Wat de zee vertelt (Julia Drake)

Titel: Wat de zee vertelt

Auteur: Julia Drake

Uitgeverij: Moon (15 november 2019)

Genre: Young Adult, Contemporary

Aantal bladzijdes: 363

Prijs: €21,99

De leden van de familie Larkin zijn niet alleen enorme geluksvogels, ze zijn bovenal doorzetters. Of tenminste, dat is wat de lange, grappige en muzikale Violet en haar briljante, gevoelige broertje Sam altijd verteld werd. Toen het schip Lyric bij de kust van Maine zonk en alle passagiers verdronken, was hun betovergrootmoeder Fidelia de enige die wist te overleven. Ze zwom naar de kust, werd ter plekke verliefd en stichtte het dorpje Lyric. Rampen lijken de familie echter te achtervolgen. Zo blijft Violet uit de bocht schieten door met de verkeerde mensen te feesten, en tot overmaat van ramp doet Sam op een mooie zomerdag een zelfmoordpoging.

Terwijl Sam behandeld wordt, wordt Violet naar Lyric gestuurd. Wanhopig overweegt ze hoe ze de situatie recht kan zetten, en slechts één oplossing borrelt naar boven: ze moet en zal het scheepswrak vinden waar Sam en zij over fantaseerden toen ze kinderen waren.

De plaatselijke amateurgeschiedkundige Liv Stone schiet haar te hulp bij de jacht naar het wrak. Liv, met haar sprankelende intelligentie en waakzame grijze ogen, ontwaakt iets in Violet wat ze niet eerder heeft gevoeld. Of ze de Lyric zullen vinden of niet, de reis die Violet maakt en de inzichten die ze onderweg opdoet, zouden zomaar het begin van haar redding kunnen zijn…

Wat de zee vertelt van Julia Drake begint vrij rustig. Je maakt kennis met Violet en langzaamaan leer je haar kennen aan de hand van haar gedachten en een aantal flashbacks. Als lezer word je helemaal meegenomen in haar leven en die is niet altijd makkelijk. Wat de zee vertelt is echt een coming of age verhaal. Julia Drake beschrijft heel duidelijk (en heel indrukwekkend) wat er allemaal bij komt kijken.

Ik kan jullie vertellen dat Wat de zee vertelt op sommige punten een beetje emotioneel is. Julia Drake weet zulke mooie dingen te zeggen en die kunnen de lezer echt in het hart raken. Zeker als je zelf ook aan het worstelen bent met bepaalde gevoelens. Het verhaal geeft je hoop en laat je weer geloven dat alles mogelijk is, als je het maar graag genoeg wilt en je nergens door laat stoppen.

”Ik denk niet dat je een scheepswrak hoeft te vinden om hem te laten zien dat je van hem houdt,’ zei ze. ‘Maar los daarvan, zet door. Als je echt iets wilt, zal het universum je belonen.” – p. 250

Hierdoor is Wat de zee vertelt doordrenkt met emoties en Julia Drake weet deze goed op de lezer over te brengen. In het begin zijn ze nog een beetje vlak, maar ze komen steeds meer tot leven wanneer je Violet leert kennen. Ze worstelt heel erg met de zelfmoordpoging van haar broertje Sam, ze sluit zich hem van hem af en maakt ondertussen vrienden in Lyric. En zij helpen haar veranderen, een ontwikkeling doormaken. Prachtig!

Julia Drake heeft een erg poëtische schrijfstijl, dus verwacht geen boek dat je even snel tussendoor kan lezen. Voor Wat de zee vertelt moet je echt rustig de tijd nemen zodat de diepere betekenis van het verhaal goed tot je door kan dringen. En pas ongeveer vanaf de helft van het verhaal wordt het allemaal wat spannender en avontuurlijker. Dus ben je naar dit laatste op zoek, lees dan een ander boek.

Ik heb genoten van Wat de zee vertelt van Julia Drake. Het verhaal van Violet wist me te raken, omdat ik bij sommige dingen mezelf in haar herkende. Dit boek blijft door je gedachten spoken en ik weet zeker dat je na het lezen van Wat de zee vertelt er sterker van bent geworden!