Recensie: Voorlopers (Mirjam Hildebrand)

Serie: Voorlopers (1)

Auteur: Mirjam Hildebrand

Uitgeverij: Kluitman (15 juni 2017)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 264

Prijs: €16,99

De vijftienjarige Emma voelt zich ‘anders’: ze voelt, hoort en weet meer dan andere mensen. Wanneer de mysterieuze Philana haar vertelt dat Emma’s vader – die ze al ruim twee jaar niet meer heeft gezien – deel uitmaakt van een groep mensen die zich Voorlopers noemen, besluit Emma met haar mee te reizen… Maar eenmaal in het bergdorp in Frankrijk, waar de  Voorlopers zich gevestigd hebben, blijkt haar leven nog gecompliceerder te worden. Is Emma zelf ook een Voorloper? Waarom wil haar vader niet dat ze de Voorlopers helpt? Wat is er met de ouders van Philana gebeurd? En wie probeert haar in de val te lokken?

Voorlopers is het Young Adult debuut van de Nederlandse schrijfster Mirjam Hildebrand. Ze is een afgestudeerde psycholoog en dat is zeker te merken aan het boek. Haar idee is een beetje afgeleid van hoogsensitiviteit en dus zeker origineel. Voorlopers is een mooie combinatie van een thriller, fantasy en dystopie! Mirjam Hildebrand weet in Voorlopers een hele nieuwe wereld te creëren, waar ook ik wel in zou willen leven. Je wordt simpelweg meegesleurd naar de wereld van de Voorlopers!

Mirjam Hildebrand heeft een fijne, vlotte schrijfstijl. Ze maakt gebruik van korte zinnen, waardoor Voorlopers gemakkelijk leest. Daarnaast zijn de hoofdstukken lekker kort en dat bevordert het leestempo ook heel erg! Voor je het weet heb je alweer vijf hoofdstukken gelezen zonder dat je het echt door hebt gehad.

Verwacht bij Voorlopers geen lange introducties, je wordt namelijk direct het verhaal ingegooid. Emma ontmoet een meisje, dat gekleed is in het paars, en besluit bijna direct om met haar mee naar Frankrijk te gaan. Dit is misschien wel een beetje eigenaardig. Wie gaat er nou direct met een vreemde mee naar het buitenland? Philana voelt gelukkig meteen vertrouwd aan voor de lezer. Zij weet dingen over Emma die een vreemde eigenlijk niet kan weten en hierdoor is het niet heel raar dat Emma besluit om met haar mee te gaan. En het roept natuurlijk wel een ongelofelijk avontuurlijk gevoel op bij de lezer!

Het verhaal in Voorlopers is erg origineel bedacht en zit ook best complex in elkaar (maar dat maakt het zeer geschikt als jeugdliteratuur). Er lopen meerdere verhaallijnen door elkaar heen, maar Mirjam Hildebrand weet dit op een perfecte manier met elkaar te verweven. Alles zit echt heel goed in elkaar en dat is zeker een groot compliment waard. Ondanks de verschillende verhaallijnen is Voorlopers echt goed te volgen, alles wordt in details verteld en de puzzelstukjes vallen soepel op hun plek!

“Ik denk dat je geluk kunt vinden als je jezelf kunt zijn. Als je helemaal mag zijn wie je bent, dan straal je geluk uit van binnen naar buiten.” -p. 33

Af en toe miste ik wel een beetje diepgang bij de personages. Je leerde de meeste personages natuurlijk wel kennen en dat was ook echt net genoeg om het verhaal vorm te geven. Omdat het boek vanuit Emma’s oogpunt is geschreven leer je haar het beste kennen. Haar gevoelens zijn oprecht en roepen sympathie op. Haar vader is op een dag gewoon weg gegaan en ze blijft zich af vragen waarom! Maar ik had ook graag Philana, Alex en vooral Kasper iets beter willen leren kennen. Maar dat kan Mirjam Hildebrand natuurlijk ook bewaard hebben voor het volgende deel, De kracht van velen.

Tot slot wil ik jullie nog laten weten dat Mirjam Hildebrand voldoende verrassingen voor de lezer in petto heeft. Voorlopers is echt een verhaal dat niet te voorspellen is, het kan alle kanten op gaan. En voor de liefhebbers zit er ook nog een beetje romantiek in het boek! Niet te veel, gewoon precies genoeg! Daarnaast zit er een goede spanningsboog, die de aandacht van de lezer vast weet te houden. Wie kan Emma vertrouwen en wie niet? Dit maakt Voorlopers ontzettend spannend en je zit regelmatig op het puntje van je stoel tijdens het lezen.

1 thought on “Recensie: Voorlopers (Mirjam Hildebrand)