Recensie: Voorlopers. De kracht van velen (Mirjam Hildebrand)

Titel: Voorlopers. De kracht van velen

Auteur: Mirjam Hildebrand

Uitgeverij: Kluitman (25 mei 2018)

Genre: Young Adult, Fantasy, Thriller

Aantal bladzijdes: 240

Prijs: €16,99

Om het nieuwe schooljaar op Precursor te starten, moet Emma deelnemen aan de Cirkelceremonie. Die verloopt echter anders dan verwacht. Drie bewoners vallen bewusteloos neer en als ze weer bijkomen zijn ze hun Voorlopers-vaardigheden kwijt. Waar worden de verschijnselen – die zich razendsnel onder de bewoners verspreiden – door veroorzaakt? Emma kan met haar Signum mensen helpen en de ziekte terugdringen, maar dit vraagt veel van haar krachten. De jongeren moeten een manier vinden om de Voorlopers te laten voortbestaan en dat leidt tot verdeeldheid. Ondertussen neemt het aantal slachtoffers alleen maar toe. En dan wordt ook Emma’s vader getroffen…

Voorlopers. De kracht van velen is het spannende vervolg op Voorlopers, maar zou ook prima los gelezen kunnen worden. Er wordt namelijk een totaal nieuw verhaal verteld en Mirjam Hildebrand legt nog een keertje kort de belangrijkste dingen uit. Toch denk ik dat het voor de totale leeservaring leuker is om de boeken op volgorde te lezen, je bouwt namelijk een band op met de personages waardoor bepaalde gebeurtenissen uit Voorlopers. De kracht van velen veel meer indruk op de lezer zullen maken.

Mirjam Hildebrand weet haar fijne en vlotte schrijfstijl, uit het vorige boek, vast te houden in Voorlopers. De kracht van velen. Af en toe gooit ze mooie betekenisvolle zinnen door het verhaal heen, die de lezer tot nadenken aanzetten. Daarnaast schrijft Mirjam Hildebrand heel erg visueel waardoor het verhaal zich als een film voor je ogen afspeelt. Alles komt letterlijk tot leven. Dit maakt het boek niet weg te leggen en je leest het hierdoor echt in één ruk uit.

“Echte kracht zit in de wil vol te houden als je kwijt bent waarvoor je leeft.” – p. 216

Voorlopers. De kracht van velen is bijna vanaf de allereerste pagina spannend. Het begint nog redelijk vredig, met de verjaardag van Emma’s kleine broertje. Maar daarna word je meteen het verhaal ingetrokken als Emma met haar vader naar Precursor vertrekt. Ook de Cirkelceremonie die daarna volgt, zet meteen de toon voor de rest van het boek. Gelukkig weet Mirjam Hildebrand de spanningsboog het gehele boek goed hoog te houden, waardoor je geïntrigeerd blijft doorlezen. Je moet gewoon weten wat er met de Voorlopers gaat gebeuren.

Voorlopers. De kracht van velen is heel anders dan het eerste deel. Daarin word je echt mee op avontuur genomen en dat is in dit boek niet echt zo. Bijna het hele verhaal speelt zich af op Precursor, maar dat is helemaal niet erg. Mirjam Hildebrand weet de lezer namelijk toch mee op ontdekkingsreis te nemen. Maar dan door het verleden en het ontstaan van Precursor. Daarnaast diept ze een aantal relaties uit of zet ze op scherp. Je leert sommige personages hierdoor een stuk beter kennen.

“Bewaak je grenzen. Je zult ervaren dat je niet altijd kunt behouden wat je liefhebt.” – p. 163

Zoals ik eerder al heb gezegd (in de recensie over Voorlopers); ik zou echt wel in de wereld willen leven die Mirjam Hildebrand heeft gecreëerd in Voorlopers. Er is zo een mooie, diepgaande verbondenheid tussen de Voorlopers. Het maakt niet uit wie je bent, waar je vandaan komt of wat je hebt gedaan. Ook in Voorlopers. De kracht van velen laat ze dat nog een keertje duidelijk naar voren komen.

Aan het einde van Voorlopers. De kracht van velen eindigt kreeg ik kippenvel, het is best emotioneel en de tranen stonden in mijn ogen. Laten we zeggen dat het boek indruk op je maakt! Het boek eindigt wel redelijk gesloten, waardoor je als lezer niet het gevoel hebt dat er nog een vervolg komt. Maar dat komt er gelukkig wel en ik kijk er nu al heel erg naar uit. Ik ben benieuwd naar de avonturen die Emma nu weer gaat beleven!