Recensie: Voor Eeuwig (Julian ten Böhmer)

Serie: Cirkel van Vier (2)

Auteur: Julian ten Böhmer

Uitgeverij: Zilverbron (17 juli 2020)

Genre: Fantasy

Aantal bladzijdes: 373

Prijs: € 22,95

De Dinion is herschreven en het magische boek houdt de landen van het pact niet langer in toom. Elcenkoning en ijsmagiër Darian wil met het eerste cohort het westelijke land infiltreren en vraagt om ondersteuning van de Orde van Othernail. Finrohn sluit zich bij Darian aan, vastberaden om de vijand uit het westen te ontmaskeren én te verslaan. Onderweg naar het westen moet hij zijn frair missen. Hij komt in contact met geesten en mysterieuze natuurwezens. Eindelijk durft hij weer de hoop te koesteren op een weerzien met Emerald. Lastra Orra mengt zich met zijn machtswellustige mentor in een interne machtsstrijd onder de dienaren van de duisternis. De paladijnen treden naar voren. Het geheim van hun gilde komt aan het licht. Het gordijn van dag en nacht wordt opgehesen. Een spel van manipulatie, verraad en wraak barst los. De vrede van de volkeren staat op het spel.

Voor Eeuwig is het tweede deel in de Cirkel van Vier-serie, geschreven door Julian ten Böhmer. Het eerdere boek, De Dinion, heb ik met heel veel plezier gelezen. Het doet een beetje denken aan de Lord of the Rings boeken van J.R.R. Tolkien. De recensie lees je HIER. Ik was dan ook vereerd toen ik werd gevraagd om het vervolg Voor Eeuwig te recenseren. Ik ben namelijk erg benieuwd hoe het verhaal verder gaat en ik vind het heerlijk om mezelf onder te dompelen in de Middeleeuwse sfeer die Julian ten Böhmer heeft gecreëerd!

Julian ten Böhmer weet de lezer weer moeiteloos mee te nemen in het verhaal van de jonge elf Finrohn, ijsmagiër Darian en de rest van het reisgezelschap. Het is tijd voor een nieuwe queeste in Voor Eeuwig en hierdoor heeft het boek een beetje dezelfde opbouw als De Dinion. Maar de wereld waarin het verhaal zich afspeelt, wordt nog verder uitgewerkt waardoor het geheel meer diepgang krijgt. Dit is zo ontzettend goed en gedetailleerd gedaan dat Julian ten Böhmer ervoor weet te zorgen dat alles tot leven komt. Tijdens het lezen heb je echt het idee dat je zelf ook onderdeel van het verhaal bent. En aan het begin van Voor Eeuwig vind je ook nog een uitgebreide landkaart, heel handig tijdens het lezen om te zien waar iedereen precies is!

“Het lot is geheimzinnig, je herkent het pas als het recht voor je staat. Je hoeft niet te zoeken naar je lot, want het zal jou vinden voordat jij het vindt.” – p. 76

Ook al is Voor Eeuwig een vervolg op De Dinion, Julian ten Böhmer weet het verhaal toch een hele verrassende en originele twist te geven. Hij komt namelijk met compleet nieuwe elementen die we niet uit De Dinion kennen, dit zijn geesten en natuurwezens. Hiermee geeft Julian ten Böhmer Voor Eeuwig een hele interessante en intrigerende draai. Het is verfrissend om te lezen en je komt hierdoor niet in een leessleur terecht. Ook werkt hij het ontzettend goed uit en vertelt hij precies hoe alles in elkaar zit. Dit geeft Voor Eeuwig een extra diepe laag en brengt het fantasy gehalte nog meer naar voren!

Wederom zitten er weer veel personages in Voor Eeuwig verwerkt en daarom is het echt belangrijk om dit boek met al je aandacht te lezen. Het is dus niet een boek dat je even snel tussendoor leest en dat was natuurlijk bij De Dinion ook al het geval. Dit is helemaal niet erg, maar je moet er wel even rekening mee houden en er voldoende tijd voor uittrekken. Julian ten Böhmer laat in Voor Eeuwig niet alleen oude bekenden op het toneel verschijnen, maar er is ook ruimte voor nieuwe personages. Zo blijft het voor de lezer erg interessant om verder te lezen. Daarnaast voel je heel erg mee met Finrohn die zijn frair Emerald moet missen. Maar wie weet komen ze elkaar weer tegen..

Heb jij genoten van De Dinion? Dan kan het niet anders dan dat je Voor Eeuwig ontzettend gaat waarderen. Julian ten Böhmer heeft namelijk echt een waardig vervolg weten neer te zetten. Ik had niet verwacht dat het mogelijk was, maar hij heeft de wereld nog verder uitgewerkt. Er komen ontzettend veel nieuwe elementen in het verhaal naar voren en dit geeft het geheel nog meer diepgang. Daarnaast is het erg verfrissend en blijf je doorlezen. Het einde van Voor Eeuwig is best wel open, dus kom maar op met het vervolg.