Recensie: Vlucht (Mel Wallis de Vries)

Titel: Vlucht

Auteur: Mel Wallis de Vries

Uitgeverij: De Fontein (27 oktober 2020)

Genre: Jeugdthriller

Aantal bladzijdes: 235

Prijs: € 12,99

In een vervallen gebouw komen drie meisjes bij bewustzijn; alle drie zijn ze opgesloten in een eigen kamer. Er is alleen een iPad waarop ze elkaar kunnen zien. De opdracht is simpel maar gruwelijk. Een van hen mag de ruimte niet levend verlaten. Ze moeten zelf kiezen wie… De waarheid, liegen of vluchten? Wat kies jij?

Als je een beetje bekend bent in de jeugdthrillers dan heb je vast weleens van Mel Wallis de Vries gehoord. Zij heeft namelijk al diverse keren de Prijs van de Jonge Jury gewonnen. In 2019 won ze deze prijs voor de zevende keer met haar jeugdthriller Wild. Haar nieuwste boek is Vlucht. Ik heb al een tijdje geen boek meer van Mel Wallis de Vries gelezen, dus ik ben heel benieuwd of ze aan de hoge verwachtingen kan voldoen die ik nu heb!

Mel Wallis de Vries weet de spanning in Vlucht goed op te bouwen. Zoals in de synopsis te lezen is, worden er drie meisjes ontvoerd en opgesloten. Je leest vanuit alle drie hun perspectief en je komt er ook achter wat er precies gebeurd is voordat ze werden ontvoerd. Elk meisje heeft zo haar eigen problemen en onzekerheden, en die worden goed beschreven. Mel Wallis de Vries laat zeker de rillingen over je rug lopen door enge details in Vlucht te verwerken. En je blijft constant nieuwsgierig naar wie de dader is en waarom er voor deze meisjes is gekozen.

“Ik heb het idee dat er tientallen ogen naar me loeren, maar er komt niemand tevoorschijn. Natuurlijk niet, denk ik, je bent hier helemaal alleen. Ik haal diep adem en stap verder de duisternis in.” – p. 192

Vlucht is heel erg geschikt voor de doelgroep, omdat Mel Wallis de Vries het erg actueel maakt. Dit doet zij door elementen uit het dagelijks leven terug te laten komen in het verhaal. Zo komt bijvoorbeeld het nummer Birthday van Anne Marie voorbij en kijkt een van de personages naar de Netflix-serie The Society. Dit maakt Vlucht erg herkenbaar voor de lezers. Daarnaast is de schrijfstijl van Mel Wallis de Vries erg fijn. Ze maakt gebruik van taalgebruik dat goed bij de doelgroep past en het leest vlot weg.

De ontknoping van Vlucht vond ik helaas niet zo sterk. Mel Wallis de Vries probeert het nog verrassend te maken, maar hierdoor komt het geheel juist een beetje ongeloofwaardig over. Voor mij kwam de ‘plottwist’ dan ook echt uit het niks. Er waren geen duidelijke aanwijzingen voor en ik denk dat de doelgroep dit met de twee kleine hints die door Mel Wallis de Vries worden gegeven ook niet hadden kunnen zien aankomen. Daarnaast was het einde van Vlucht echt ontzettend snel en een beetje afgeraffeld. Ik denk dat een epiloog vanuit de twee meisjes die het overleefd hebben Vlucht naar een hoger niveau getild zou hebben.

Vlucht van Mel Wallis de Vries is een leuk boek om een keertje te lezen, maar geen hoogvlieger onder de jeugdthrillers. Het verhaal begint spannend en je wordt erg nieuwsgierig gemaakt naar waarom de ontvoerder voor de drie meisjes heeft gekozen. Het verhaal is snel, actueel en herkenbaar voor de doelgroep. Maar helaas was de uitwerking van het einde niet zo sterk als je zou verwachten. Dit zorgt ervoor dat Vlucht je eigenlijk een beetje met een onbevredigd gevoel achterlaat.