Recensie: Vis in een boom (Lynda Mullaly Hunt)

Titel: Vis in een boom

Auteur: Lynda Mulally Hunt

Uitgeverij: Uitgeverij Holland (27 maart 2020)

Aantal bladzijdes: 216

Prijs: €17,95

De elfjarige Ally is slim. Slim genoeg om iedereen voor de gek te houden. Door haar vaders werk als militair verhuist ze heel vaak. Maar in welke klas ze ook terechtkomt, ze is kampioen in het voorkomen dat iemand haar geheim ontdekt.
Ze kan namelijk niet lezen. Hoe dom kun je zijn? Ze schaamt zich enorm.
Maar dan krijgt ze een nieuwe meester. Hij begrijpt dat er achter Ally’s stoerheid een ander meisje zit. Een meisje dat helemaal niet dom is, maar dyslectisch. Voor Ally vallen alle puzzelstukjes langzaam op hun plaats. Haar zelfvertrouwen groeit en er gaat een wereld voor haar open. Ze ontdekt dat ze meer is dan haar dyslexie – en dat ieder mens meer is dan een label.

Lynda Mullaly Hunt heeft een ontzettend fijne schrijfstijl voor kinderen. Het is vlot, to the point, maar toch ook vol met mooie details. Hiermee laat ze het verhaal van Ally tot leven komen, omdat je echt een kijkje krijgt in haar gedachtes en gevoelens. Als lezer kun je jezelf hierdoor heel goed in Ally inleven en begrijp je waarom ze soms is zoals ze is en de keuzes die ze maakt.

Lynda Mullaly Hunt zorgt er moeiteloos voor dat Ally een indrukwekkende ontwikkeling doormaakt in Vis in een boom. Aan het begin van het verhaal voelt ze zich onbegrepen en dom, omdat ze niet kan lezen en niet is zoals de kinderen in haar klas. Ze is anders. Maar als dit een reden blijkt te hebben zie je hoe Ally steeds meer uit haar schulp kruipt en zelfverzekerder wordt. Haar zelfvertrouwen groeit en ze leert dat je uniek bent en dat je het ook waard bent, ondanks het feit dat je anders bent.

Vis in een boom leert kinderen iets meer over hoe het is om dyslectisch te zijn. Dat ze niet vervelend en dom zijn, maar gewoon anders. Hopelijk zullen ze door het lezen van Ally’s verhaal meer begrip hebben voor kinderen die anders zijn en kunnen ze zich hierdoor beter inleven in iemands situatie. Diegene heeft er ook niet om gevraagd. Ik denk dat Lynda Mullaly Hunt er zeker in geslaagd is om met Vis in een boom een mooie boodschap over te brengen.

Vis in een boom van Lynda Mullaly Hunt is een tijdloos verhaal en zou eigenlijk door iedereen gelezen moeten worden. Of je nou jong of oud bent je kan er een hele belangrijke les uithalen! Laat iedereen in zijn of haar waarde en toon een beetje begrip voor iemand anders.