Recensie: Violet, vervloekt & verwoest (Gina Chen)

Serie: Violet Made of Thorns (1)

Auteur: Gina Chen

Uitgeverij: Best of YA (26 juli 2022)

Aantal bladzijdes: 368

Prijs: € 24,99

——————————————————————

Violet is een ziener en een leugenaar. Met haar slim geformuleerde voorspellingen drukt ze haar stempel op het koninklijke hof. Eerlijkheid is voor zwakkelingen, vindt ze, zoals de o zo niet-charmante prins Cyrus, die van plan is om Violet direct uit haar officiele rol te zetten zodra hij aan het einde van de zomer tot koning gekroond is. Maar wanneer de koning Violet vraagt een vals liefdesverhaal voor Cyrus te voorspellen, wekt ze een gevreesde vloek op die de ondergang of de redding van het koninkrijk zal betekenen. Violet staat voor een keuze: haar eigen lot in handen nemen, ongeacht de gevolgen, of toegeven aan de aantrekkingskracht tussen haar en Cyrus. Terwijl Violet en Cyrus dichter naar elkaar toe groeien, moet ze het opnemen tegen een mysterieus kwaad om zichzelf en het koninkrijk te redden – of alles en iedereen te verdoemen…

——————————————————————

Violet, vervloekt & verwoest is het eerste deel in de nieuwe fantasy-serie Violet Made of Thorns en tevens het debuut van Gina Chen. De uitvoering van het boek is in ieder geval al prachtig! Het is een limited edition en dat betekent een geweldige naked cover, goudkleur op de snee en fanart op de schutbladen. Alleen al om deze reden wil je Violet, vervloekt & verwoest van Gina Chen in de kast hebben staan. Maar in deze recensie vertel ik je graag meer over de inhoud van het boek en of die het ook waard is om te lezen! Dat is namelijk minstens zo belangrijk als het uiterlijk.

Het eerste dat opvalt aan Violet, vervloekt & verwoest is dat Gina Chen ontzettend veel sprookjes in het verhaal heeft verwerkt. Zo kom je onder andere de klassieke sprookjes Belle & het Beest en Assepoester tegen! Maar er is ook ruimte voor modernere sprookjes, zoals Rapunzel. Mede hierdoor voelt Violet, vervloekt & verwoest ook aan als een sprookje, maar dan wel een ontzettend duister sprookje. Het verhaal zit vol met bedrog en intriges. Je weet nooit wie er wel en wie er niet te vertrouwen is waardoor Gina Chen er zeker voor zorgt dat Violet, vervloekt & verwoest verrassend is om te lezen. Niks is wat het lijkt..

Ik ben gek op boeken zoals De wrede prins-trilogie van Holly Black vanwege de Enemies-to-lovers trope! En ik kan jullie vertellen dat Violet, vervloekt & verwoest een beetje dezelfde vibe heeft. Je voelt dat er een bepaalde aantrekkingskracht is tussen Violet en Cyrus, maar aan de andere kant weet je niet precies wat ze nou voor elkaar voelen. Haten ze elkaar? Of is er toch misschien meer tussen hen? Je wilt er gewoon meer van weten; hoe eerder, hoe beter. En deze onzekerheid zorgt ervoor dat Violet, vervloekt & verwoest heel verslavend is om te lezen. Het doet je verlangen naar de scènes tussen Violet en Cyrus. En die zijn simpelweg genieten!

De schrijfstijl van Gina Chen is erg aangenaam. Ze neemt haar tijd om dingen rustig te vertellen, maar het geheel leest toch wel vlot weg. Zeker het begin van Violet, vervloekt & verwoest is sprookjesachtig en de wereld wordt redelijk duidelijk opgebouwd (al hadden sommige dingen iets meer uitgewerkt mogen worden). Maar er waren ook momenten dat er net iets meer had mogen gebeuren, dan was het verhaal spannender geweest. Wel is Violet een bijzonder en boeiend personage om over te lezen. Het is geen typisch hoofdpersonage en ze heeft een heel eigen karakter. Met listen weet ze te zorgen dat mensen precies doen wat zij wil. Hiermee geeft Gina Chen een verfrissende draai aan het verhaal.

Dat Violet, vervloekt & verwoest van Gina Chen een aanrader is voor de fans van YA Fantasy, de enemies-to-lovers trope en sprookjes staat vast! Vanaf het begin word je meegesleept in het verhaal van de eigenzinnige en leugenachtige Violet. Zij maakt het verhaal verfrissend, je komt namelijk niet elke dag zo een interessant hoofdpersonage tegen. Hier en daar had er iets meer in het verhaal mogen gebeuren om het spannend te houden en mocht de wereld iets meer uitgewerkt worden, maar de aantrekkingskracht tussen Violet en Cyrus maakt veel goed. Hun scènes maken het verhaal in Violet, vervloekt & verwoest verrassend. Ik kijk in ieder geval uit naar het vervolg!