Recensie: Vinnige zeemeerminnen (Sibéal Pounder)

Auteur: Sibéal Pounder

Illustrator: Jason Cockcroft

Uitgeverij: Moon (14 juni 2019)

Genre: Fantasy, Kinderboek

Aantal bladzijdes: 256

Prijs: € 12,99

Zeemeerminnen Bettie, Mimi en Zelda genieten volop van hun zomer met benen. Maar dan krijgen ze een vreemd KRABAGRAM: ze moeten meteen naar huis komen. VINNIGE ZEEMEERMINNEN maken de zee onveilig en de meisjes zijn de enigen die hen kunnen stoppen!

Om de boel te redden hebben ze antwoorden nodig. En een mosselmobiel. En nagellak met een piranha-print, natuurlijk. Misschien niet het pratende zeepaardje.

ZAL HET HEN LUKKEN?

Vol magische mysteries, fabuleuze fashion en een pittig piranha-probleem, geeft Vinnige zeemeerminnen een totaal nieuwe draai aan de onderwaterwereld.

Sibéal Pounder heeft in Vinnige zeemeerminnen een hele onderwaterwereld bedacht: de Verborgen Lagune. De hoofdstad is Wervelschelp, maar daar liggen allemaal andere steden omheen. Het boek bevat ook een mooie kaart waarop je dit kan terugvinden! In elke stad wonen andere soorten zeemeerminnen (zo hebben ze bijvoorbeeld verschillende staarten) en dat brengt originaliteit in het verhaal. Ook komen er o.a. haaien, dolfijnen en piranha’s langs!

Vinnige zeemeerminnen bevat best wel veel verschillende personages met grappige namen (zoals Arabella Vanderzalm). Zeker in het begin is het een beetje lastig om te onthouden wie precies wie is. Dit kan een beetje voor verwarring zorgen, maar Sibéal Pounder zorgt er wel voor dat ieder personage anders is en een eigen karakter heeft. Vooral het zeepaardje Steef zal de harten van velen veroveren. Hij brengt echt humor in het verhaal.

“Drie, plus een zeepaardje?’ Steef duwde Bettie met een kopstoot opzij. ‘Alsikmenou! Ik ben weinig anders dan een zeemeermin. Ik heb alleen niet zo’n chique staart. En ik ben niet zo groot. Een tafeltje voor vier personen, alstublieft.” – p. 111

Vinnige zeemeerminnen van Sibéal Pounder is ontzettend mooi vormgegeven. Het boek bevat namelijk prachtige tekeningen van Jason Cockcroft. Soms bevatten deze een hele pagina en soms een klein gedeelte. Ze passen in ieder geval goed bij het verhaal en zijn heel erg gedetailleerd. Hierdoor wordt het lezen van het verhaal natuurlijk nog leuker en het komt echt een beetje tot leven. Ook word je op de hoogte gehouden van al het nieuws en de roddels in de Verborgen Lagune door middel van fragmenten uit de ‘Bagger’ en de ‘Periscoop’. Super leuk dat deze als krantenknipsels worden weergegeven.

Vinnige zeemeerminnen is eigenlijk een soort detective verhaal. Er wordt serieus onderzoek gedaan, zeemeerminnen worden ondervraagd en Sibéal Pounder geeft soms (misleidende) hints. Op die manier weet de auteur het allemaal een beetje mysterieus te houden. Hier en daar had de auteur iets meer tempo in verhaal kunnen brengen, maar het is stiekem ook wel erg leuk om langer over Bettie, Mimi, Zelda en Steef (!) te lezen.

Hoewel de onderwaterwereld die gecreëerd is zeker origineel is, is het verhaal dat iets minder. Het is een verhaal dat je misschien al eens eerder tegen bent gekomen in een ander boek, maar dat neemt niet weg dat het wel lekker wegleest en erg luchtig is. Verder zit er ook voldoende actie in het verhaal verwerkt en naar het einde toe komt er nog een plottwist om de hoek kijken.

Kortom, Vinnige zeemeerminnen van Sibéal Pounder is een leuk verhaal voor kinderen vanaf een jaar of 8 (zeker voor meisjes)! Het is een luchtig, grappig detective verhaaltje en er komt binnenkort een tweede deel. Ik ben benieuwd wat Bettie, Mimi en Zelda de volgende keer te wachten staat.