Recensie: Vertrouwen of Verliezen (Wendy Brokers)

Titel: Vertrouwen of Verliezen

Auteur: Wendy Brokers

Uitgeverij: Boekerij (23 maart 2022)

Genre: Feelgood

Aantal bladzijdes: 319

Soms lijkt het geluk als los zand tussen je vingers door te glippen. Maar verlies je ooit definitief je geloof in de liefde?

Het is niet zo dat Noortje echt ongelukkig is met haar leven, maar single zijn op haar achtentwintigste was niet wat ze voor zichzelf in gedachten had als jong meisje. Een liefde zo groots als die van haar opa en oma; met minder wil ze geen genoegen nemen. Maar op de een of andere manier leiden haar dates niet tot een happily ever after met dé man.

Als de knappe neef van een buurvrouw onverwacht voor haar deur staat en Noortje bij de eerste blik al hartkloppingen bezorgt, lijkt het einde van haar vrijgezellenstatus voorbij. Maar wie is deze Mats eigenlijk echt? Is hij wel zo eerlijk als hij zegt en zo perfect als hij lijkt? Als zijn verleden wordt onthuld en het heden inhaalt, lijkt het geluk opnieuw niet aan Noortjes kant te staan.

In een wereld die om haar as tolt en in haar voegen kraakt, is Noortje de enige die voor hun toekomst kan vechten. Maar is dat ook wat Mats wil?

De kans is groot dat je de naam van Wendy Brokers weleens voorbij hebt zien komen als je van Feelgood boeken houdt. Eerder verschenen namelijk al o.a. Baguette met jam voor twee, Leven met een leugen en Omkijken naar morgen. Tot mijn grote spijt heb ik nog geen een van deze boeken gelezen, maar dat neemt niet weg dat ik ontzettend benieuwd ben naar Wendy Brokers‘ nieuwste boek, Vertrouwen of Verliezen. Ben jij benieuwd of dit boek mij heeft weten over te halen om ook haar eerdere boeken te lezen? Lees dan snel verder.

Wendy Brokers weet de aandacht van de lezer meteen vast te pakken in Vertrouwen of Verliezen. Het verhaal is vanuit Noortjes perspectief geschreven en het begint direct goed waardoor je de spanning tussen Noortje en Mats vanaf het allereerste woord voelt. Hoewel de liefde best snel opbloeit tussen de personages stoorde dit mij niet. Wendy Brokers weet het namelijk heel realistisch neer te zetten. Soms voel je gewoon meteen vlinders en begint je hart meteen sneller te kloppen (ook al ken je iemand pas net).

“Verdorie, ze wilde hem zó graag vertrouwen dat het pijn deed. Er sprongen tranen in haar ogen.” – p. 147

De schrijfstijl van Wendy Brokers in Vertrouwen of Verliezen is erg vlot en verslavend. Je wilt constant weten wat er gaat gebeuren en de (verrassende) gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op. Daarnaast zijn de hoofdstukken relatief kort en lezen de dialogen vloeiend weg. Ook de personages zijn leuk om over te lezen. Ze komen echt tot leven, ondanks het feit dat je alles vanuit Noortjes perspectief leest en je haar het beste leert kennen. Mats is geweldig en ik snap wel dat Noortjes hart sneller gaat kloppen als ze hem ziet. Vertrouwen of Verliezen leest door het bovenstaande dus lekker snel weg en het is moeilijk om het boek aan de kant te leggen.

Vertrouwen of Verliezen bevat een aantal iets zwaardere onderwerpen, zoals bijvoorbeeld onzekerheid en Dementie. Wendy Brokers weet hiermee meerdere lagen aan het verhaal te geven waardoor het geheel net een beetje meer diepgang krijgt. Vertrouwen of Verliezen is dus zeker geen oppervlakkig liefdesverhaal vol zoete momenten. Hier en daar is het serieus. Maar er zitten ook voldoende sexy momenten in en door die afwisseling is Vertrouwen of Verliezen een fijn boek om te lezen.

Kortom, ik heb genoten van Vertrouwen of Verliezen, geschreven door Wendy Brokers. Meteen vanaf de allereerste pagina word je meegenomen in het verhaal van Noortje en Mats. Ze hebben een onwijs grote aantrekkingskracht en daar raak je verslaafd aan. De liefde bloeit snel op, maar er zitten voldoende verrassende wendingen in het verhaal om het interessant te houden. Dus om even op de vraag aan het begin van deze recensie terug te komen; wil ik na het lezen van Vertrouwen of Verliezen ook de andere boeken van Wendy Brokers lezen? Mijn antwoord is een volmondig JA!