Recensie: Verschijningen (Hilda Spruit)

Titel: Verschijningen

Auteur: Hilda Spruit

Uitgeverij: Clavis (28 september 2020)

Genre: Young Adult, Paranormaal

Aantal bladzijdes: 372

Prijs: € 19,95

Merthe is paranormaal begaafd. Wanneer dat meer als een vloek begint te voelen dan als een zegen, zoekt ze een ervaren medium op. Maar juist daar laat de foto van een vermist meisje Merthes speciale gave pas echt losbarsten, zodat ze niet anders kan dan luisteren naar haar zesde zintuig. Geleid door de verschijningen die haar vanaf dan niet meer loslaten, stappen zij en haar hartsvriendinnen een gevaarlijk avontuur tegemoet. Zal het hen lukken om het meisje terug te vinden?

Vorig jaar hebben jullie de enthousiaste recensie over Geestverwanten van Hilda Spruit op mijn blog kunnen lezen. Er zijn niet onwijs veel YA boeken over paranormaliteit, dus ik was gelijk fan! Gelukkig was Hilda Spruit nog lang niet klaar met het schrijven van YA verhalen over paranormaliteit en schreef zij een losstaand vervolg op Geestverwanten, namelijk Verschijningen. En dat boek heb ik nu eindelijk kunnen lezen!

Wederom weet Hilda Spruit de aandacht van de lezer te vangen met ontzettend spannende en levendige scènes. Zeker wanneer je Verschijningen ’s avonds laat in bed leest lopen de rillingen over je rug. Merthe’s gave is veel intenser dan in Geestverwanten en Hilda Spruit weet dit duidelijk over te brengen op de lezer. De geesten die verschijnen zijn levensecht omschreven, net als alle andere gebeurtenissen. Je voelt dat de tijd dringt…

“Er klinkt een vreemd geritsel. Beweegt daar iets? Ze knijpt met haar ogen. Een schaduw? Met stokkende adem schiet ze rechtop.” – p. 42

Hilda Spruit heeft veel kennis over paranormaliteit en dat is te merken tijdens het lezen van Verschijningen. Er komen namelijk verschillende paranormale gaves voorbij. Van voorspellende dromen tot een spirituele gids tot bandstemmen. Alles is even nauwkeurig en vakkundig beschreven en het is interessant om hier meer over te weten. Maar ook de stukken met de politie zijn doordrenkt van de nodige details, waardoor Verschijningen erg realistisch overkomt.

Natuurlijk draait Verschijningen van Hilda Spruit niet alleen om paranormaliteit, want er komen ook voldoende tienerproblemen aan de orde. Dit zorgt voor een mooie balans. Het is namelijk heel fijn om te lezen over de vriendschap tussen Merthe, Fenneke en Anouk. Er komen veel obstakels op hun pad en het is mooi om te zien hoe ze hiermee omgaan. Verschijningen is dan ook echt een coming of age verhaal over jezelf ontdekken en andere toelaten in je leven.

Verschijningen overtreft voor mij Geestverwanten. Ik vond dit verhaal nog spannender en griezeliger! Hilda Spruit heeft een ontzettend sterk vervolg weten neer te zetten, wat zeker los van het eerste deel is te lezen. Toch vind ik dat je eigenlijk wel met Geestverwanten moet beginnen. Daarin kom je al zoveel te weten over Merthe en haar vriendinnen en hierdoor zie je nog beter welke ontwikkelingen ze doormaken. Ik kan alleen nog maar één ding zeggen; lees Verschijningen van Hilda Spruit, je krijgt zeker geen spijt!