Recensie: Verboden Toegang! 1 – Alleen voor jongens (Caroline Héroux)

Titel: Verboden Toegang – Alleen voor jongens

Serie: Verboden Toegang! (1)

Auteur: Caroline Héroux

Uitgeverij: Kennes Uitgeverij (26 maart 2021)

Aantal bladzijdes: 258

Prijs: € 13,95

Lolo, die 11 jaar is, vindt dat schrijven iets voor meisjes is (heel duf), zoals voor zijn halfzus Amélie, die haar dagboek onder haar kussen verstopt. LOOOOSER! Maar als Lolo niet met zijn vrienden kan spelen omdat hij weer ’s kamerarrest heeft , heeft hij niets anders te doen dan in zijn aantekenboekje, GEEN DAGBOEK DUS, over zijn onrechtvaardige leven te schrijven. Gedurende het schooljaar zit Lolo nogal eens met straf op zijn kamer, waardoor hij zijn ruzies, zijn gemene streken, zijn prestaties en zelfs de dingen die hij eigenlijk niet durft te vertellen… op papier kan zetten.

In Verboden Toegang! 1 – Alleen voor jongens van Caroline Héroux zit niet echt een verhaal met een avontuur. Er is dus geen spanning aanwezig. Het gaat echt over het leven van de 11-jarige LoLo (Charles-Oliver) en hij schrijft per dag op wat hij heeft meegemaakt (soms slaat hij ook weleens een paar dagen over). Het boek ziet er dan ook uit als een dagboek vol met tekeningen en toffe lettertypes. Visueel gezien zal Verboden Toegang! 1 – Alleen voor jongens kinderen dan ook aanspreken om het te gaan lezen.

Verboden Toegang! 1 – Alleen voor jongens heeft Caroline Héroux geschreven met behulp van haar zoontje Charles- Oliver Larouche, hij was daarbij ook de inspiratiebron voor het hoofdpersonage Lolo. Verboden Toegang! 1 – Alleen voor jongens zal dan ook herkenbaar zijn voor veel kinderen, vooral door de grappige schrijfstijl. Er wordt namelijk veelvuldig gebruikgemaakt van woorden die kinderen zelf ook vaak gebruiken. En alles is met veel humor opgeschreven, echt zoals kinderen denken. Daarnaast zullen ook de situaties waarin Lolo terecht komt veel herkenning oproepen.

Verboden Toegang! 1 – Alleen voor jongens gaat over alles in het leven van een tiener. Van een irritant zusje tot vriendschap tot veel huiswerk tot een vervelende moeder. Caroline Héroux heeft overal aan gedacht, zelfs aan de kleine details. Toch is Verboden Toegang! 1 – Alleen voor jongens denk ik niet een boek dat alle kinderen leuk zullen vinden, vooral als je gek bent op spanning en avontuur dan is dit boek waarschijnlijk niet voor jou weggelegd. Maar ik kan me voorstellen dat als je niet zo van lezen houdt dit wel een heel grappig boek is.

Kortom, Verboden Toegang! 1 – Alleen voor jongens van Caroline Héroux is vooral een grappig boek. In dagboekvorm lees je alles over het dagelijks leven van de 11-jarige Lolo. Een herkenbaar boek boek voor jonge tieners, maar er gebeuren niet echt spannende dingen.