Recensie: Uit onverwachte hoek (Tamara Haagmans)

Titel: Uit onverwachte hoek

Auteur: Tamara Haagmans

Uitgeverij: Luijtingh Sijthoff (27 juni 2022)

Genre: Feelgood

Aantal bladzijdes: 256

In Uit onverwachte hoek van Tamara Haagmans is Holly een succesvolle fotograaf met een missie: ze wil alleen eerlijke en mooie foto’s maken als tegenhanger van de paparazzifoto’s die levens kapotmaken.

Holly kan het weten, twaalf jaar geleden heeft ze zelf een levensverwoestende foto verkocht en hoewel haar geld en roem werden beloofd, hield ze er alleen een bittere nasmaak en een verpeste reputatie aan over… Wanneer ze door een invalklus in contact komt met Milan, klikt het meteen. Algauw komen er gevoelens in het spel, maar als Milan vertelt dat zijn jeugd is verpest door zijn beroemde vader en hij een hekel heeft aan de showbizzwereld, zwijgt Holly over haar carrière. Maar waarom, ze is toch trots op wat ze doet? Net als Holly besluit eerlijk te zijn, komt ze erachter dat haar carrière niet het enige is wat tussen hen in staat…Weet Holly haar verleden achter zich te laten?

Tamara Haagmans is inmiddels een bekende auteur in de feelgoodwereld, dus de kans is groot dat je weleens een boek van haar bent tegengekomen. Zij schreef o.a. de boeken De mooiste dag van je leven, Plankenkoorts en Met een beetje geluk. Deze boeken heb ik helaas nog niet gelezen, maar ik las heel lang geleden wel het erotische boek Verblind door hem. Nu is onlangs haar allernieuwste boek, Uit onverwachte hoek, verschenen en ik ben benieuwd of Tamara Haagmans mij weet mee te sleuren in het verhaal van Holly en Milan.

Uit onverwachte hoek is vooral vanuit het personage Holly geschreven, maar af en toe lees je ook weleens een hoofdstuk vanuit Milan. Dit is een fijne afwisseling en maakt het verhaal een beetje gelaagd. Tamara Haagmans zorgt er namelijk voor dat je beide personages goed leert kennen, zowel in het verleden als in het heden. Je komt erachter wat ze hebben meegemaakt en waarom ze zijn zoals ze zijn. Ook de bijpersonages komen voldoende tot leven voor de lezer, zodat je echt het verhaal in wordt getrokken.

“Al je nog nooit iemand verloren hebt, zul je nooit begrijpen hoe het voelt. Het is nergens mee te vergelijken. Niemand weet hoe een brandend gat in je borstkas voelt, een leegte waarvan je weet dat hij nooit helemaal opgevuld kan worden.” – p. 149

Tamara Haagmans heeft in Uit onverwachte hoek een hele vlotte, fijne en humoristische schrijfstijl waarmee ze de lezer weet te raken. Het gebeurt regelmatig dat je even moet lachen tijdens het lezen. Dit komt mede door het feit dat er weleens scènes voorbij komen die ontzettend herkenbaar zijn voor de lezer. Met haar levendige beschrijvingen neemt Tamara Haagmans je moeiteloos mee in het leven van Holly en Milan. Er komt van alles voorbij wat je graag in een feelgoodboek wilt zien; drama, romantiek en geheimen. Dit maakt van Uit onverwachte hoek een fijn boek om te lezen!

Zoals bij veel feelgoodboeken weet je vanaf het begin wel een beetje waar Uit onverwachte hoek naartoe werkt. Toch weet Tamara Haagmans voldoende verrassende wendingen in het verhaal te verwerken zodat het verhaal niet voorspelbaar wordt. Hoewel het fijn is dat het verhaal in Uit onverwachte hoek snel gaat, had er voor mij in het einde ietsje meer rust mogen zitten. Dan had het geheel nog meer tot zijn recht gekomen. Dit neemt niet weg dat Tamara Haagmans een feelgoodboek heeft weten neer te zetten die zowel luchtig, als gelaagd is!

Dus ben jij op zoek naar een vlot, romantisch en gelaagd feelgoodboek dat je weet te raken? Dan is Uit onverwachte hoek van Tamara Haagmans zeker iets voor jou! Ze neemt je moeiteloos mee in het verhaal van Holly en Milan. Ze laat hun verleden en heden tot leven komen waardoor het geheel een diepere laag krijgt. Er zitten veel herkenbare situaties in Uit onverwachte hoek verwerkt en deze maken je zeker aan het lachen. Het einde ging net iets te snel, maar Tamara Haagmans weet er wel voor te zorgen dat je dit boek niet snel vergeet.