Recensie: Twin Crowns (Catherine Doyle & Katherine Webber)

Titel: Twin Crowns

Serie: Twin Crowns (1)

Auteurs: Catherine Doyle & Katherine Webber

Uitgeverij: HarperCollins (12 mei 2022)

Aantal bladzijdes: 431

Wren is van jongs af aan getraind om de moord op haar ouders te wreken. Het plan is dat ze stiekem de plaats van haar tweelingzus zal innemen nadat die is ontvoerd door haar handlanger. Ze zal er alles aan doen om aan de macht te komen en zo de kleine groep heksen bij wie ze is opgegroeid te beschermen.

Rose heeft altijd geleerd dat een prinses nu eenmaal bepaalde verantwoordelijkheden heeft, en dat betekent ook dat ze moet trouwen met de kroonprins van een wreed naburig koninkrijk. Ze is bang voor het leven buiten de paleismuren, maar dat ze haar beschermde leventje al zó snel zou moeten achterlaten, had ze niet verwacht.

Twee zussen, bij de geboorte gescheiden, leren elkaar eindelijk kennen, maar de kennismaking verloopt niet helemáál naar wens… Voor wie is de kroon?

Twin Crowns is het eerste deel in de goeldnieuwe serie van Catherine Doyle en Katherine Webber. Een van de auteurs ken ik al een beetje, namelijk Catherine Doyle. Zij schreef namelijk de Stormwachter-trilogie en daar ben ik groot fan van. De synopsis van Twin Crowns doet mij een klein beetje denken aan het YA Fantasy boek Koninginnen, geschreven door Kendare Blake. Maar mijn gevoel zegt dat Twin Crowns hier totaal niet op gaat lijken en ik ben heel benieuwd of het klopt!

Het verhaal in Twin Crowns lees je vanuit twee verschillende perspectieven, namelijk die van Wren en die van Rose. Zij zijn een tweeling, maar verschillen ontzettend erg van elkaar door de verschillende opvoedingen die zij hebben gekregen. Deze afwisseling is fijn voor het verhaal en het leestempo, want je wilt van beide personages weten hoe het verhaal verdergaat en hoe het samen gaat komen. Ik denk dat iedere auteur een eigen personage had waaruit ze hebben geschreven, al durf ik niet te zeggen vanuit welk personage welke auteur schreef. Het ging vloeiend in elkaar over en je merkt amper dat Twin Crowns door twee auteurs is geschreven. Catherine Doyle en Katherine Webber hebben een magische, spannende en vlotte schrijfstijl!

“Haar hele leven was ze de prinses geweest, een weeskind dat koningin zou worden. Ze hadden haar geleerd om lief en vriendelijk en gracieus te zijn, om te trouwen en erfgenamen te krijgen die haar koninkrijk en bondgenootschappen zouden versterken. Ze had nooit durven denken dat ze meer zou kunnen zijn dan dat… Dat iemand ooit zou willen dat ze meer was dan dat.” – p. 111

De worldbuilding in Twin Crowns is uitmuntend en ontzettend sterk. Dit is subtiel en langzaam in het plot verwerkt, het is dus niet zo dat je in een keer een bak met informatie over je heen krijgt. Catherine Doyle en Katherine Webber zorgen er hiermee voor dat Twin Crowns erg spannend en intrigerend is. In het eerste deel van het boek draait het wel vooral om het leren kenen van de personages en de wereld, zodat je daarna helemaal wordt opgeslokt door een compleet nieuwe wereld vol met heksen, onderdrukking, familie, liefde en haat. Catherine Doyle en Katherine Webber hebben met Twin Crowns zeker een origineel en onvoorspelbaar YA Fantasy boek weten neer te zetten, dus denk maar niet dat je weet hoe alles in elkaar zit.

Voordat je begint te lezen in Twin Crowns vind je een prachtige kaart van Eana. Persoonlijk vind ik dit altijd erg fijn zodat je al een beetje een beeld krijgt van hoe de wereld eruit ziet. Daarnaast schrijven Catherine Doyle en Katherine Webber erg beeldend en komt het vanzelf tot leven. Het is net een film waarnaar je aan het kijken bent. En nu ik dit onderwerp heb aangesneden, ik denk dat Twin Crowns het ook erg goed zou doen op het witte doek. Het heeft namelijk alle element om niet alleen een must-read boek te zijn, maar ook een must-match film; namelijk heksen, twee totaal verschillende zussen, romantiek, strijd en haat!

Als ik je nog niet genoeg overtuigd heb met de bovenstaande argumenten zeg ik het graag nog een keertje: ga Twin Crowns van Catherine Doyle en Katherine Webber lezen! Daar zal je zeker geen spijt van krijgen. Het is een YA Fantasy die je meesleept naar een totaal nieuwe wereld vol met heksen, onderdrukking, liefde en haat. Het is lang geleden dat een boek mij helemaal heeft opgeslokt, maar Twin Crowns krijgt het voor elkaar. Het is magisch, spannend en intrigerend. Ik hoop dat we snel van het vervolg kunnen genieten!