Recensie: Tweestrijd (Kelly ter Velde)

Titel: Tweestrijd

Auteur: Kelly ter Velde

Uitgeverij: Brave New Books (augustus 2018)

Genre: Roman, Thriller, New Adult

Aantal bladzijdes: 212

Prijs: €4,99 (e-book)

Ik merk aan de ene kant dat ik haar lief wil hebben met heel mijn ziel. Aan de andere kant vecht ik hier enorm tegen en dat maakt me dominant en hufterig. Het kan niet anders zijn dan dat zij dit ook merkt. Ik zie dat ze hier tegen vecht, ik ben benieuwd hoelang ze het volhoudt. Als ze niet zo naïef is als dat ik denk, zal ze in de tegenaanval gaan en laat ze me gewond achter. Als ze net zo naïef is als dat ze oogt, zal ik op een bepaald moment genadeloos misbruik van haar maken. Ik weet niet of ik met dat beeld kan leven.

Inmiddels is het niet meer de vraag of het ethisch verantwoord is dat ik een relatie begin met een van mijn patiënten -die grens was ik al gepasseerd. De vraag die ik mezelf nu moet stellen is: kan ik met mezelf leven als ik deze vrouw breek met mijn gedrag? Terwijl deze vraag mij kwelt als een wilde hond in de nacht pak ik haar medisch dossier erbij en klap ik mijn Macbook open. Het is eigenlijk verachtelijk wat ik doe, maar ik kan mezelf niet stoppen. Ik ben het toonbeeld van beheersing en nu oog ik als een losgeslagen roofdier die met alle macht achter zijn prooi aan zit. Ik ben bloeddorstig en meedogenloos. Maar ik moet en zal alles van haar weten. Alles.

Tweestrijd van Kelly ter Velde is vanuit Gabriëls perspectief geschreven. Je zou misschien denken dat het verhaal hierdoor eenzijdig is, maar door de afwisseling tussen het heden en verleden is dat het zeker niet. Beetje bij beetje kom je steeds meer over het verleden van Gabriël te weten, waardoor hij als personage redelijk veel diepgang krijgt. Hij heeft een moeilijke jeugd achter de rug en je merkt wel dat dit hem de man heeft gemaakt, die hij op de dag van vandaag is.

Naast Gabriel zijn ook Eva en Julia belangrijke personages in Tweestrijd. Deze personages verschillen als nacht en dag van elkaar. Eva is lief, zorgzaam en zelfs een beetje naïef. En Julia is het tegenovergestelde. Ze is berekenend en weet precies wat ze moet doen om te krijgen wat ze wil. De verschillende karakters maken het verhaal interessant om te lezen en verrassend. Zeker bij Julia vraag je jezelf af wat ze gaat doen. Toch missen deze nog een beetje diepgang en dat komt omdat je niet zoveel over hun gedachtes en gevoelens leest. Hoe beleven zij alle gebeurtenissen?

“De kamer is gevuld met onuitgesproken en onder controle gehouden emoties. Emoties van onmacht en oneerlijkheid.” – p. 193

Tweestrijd is ontzettend verslavend geschreven, je blijft maar doorlezen. Kelly ter Velde weet de lezer vaak nieuwsgierig te maken tijdens het lezen. Je moet en zal te weten komen wat er allemaal gebeurd is of nog gaat gebeuren. Door het hele verhaal geeft Kelly ter Velde kleine puzzelstukjes aan de lezer over wie Gabriel precies is. Maar ook over zijn vrouw Julia. Langzaam krijg je door wat voor iemand zij is en wat ze ervoor over heeft om Gabriël aan haar zijde te houden.

Er zitten een aantal onderdelen in het verhaal die mijn interesse hebben gewekt, maar (nog) niet helemaal zijn uitgewerkt. Volgens mij zag ik op internet dat Kelly ter Velde nog twee vervolgen heeft geschreven en ik hoop daarin antwoorden te vinden op vragen die ik nog heb! En ik hoop daarin ook meer over Eva’s gedachten te weten te komen en ik ben heel benieuwd naar haar verleden.

Kelly ter Velde is echt wel de koningin van de heftige eindes. Net als Tegengif is het einde van Tweestrijd verrassend en ontzettend heftig. Het komt hard bij de lezer binnen en je moet even een paar keer slikken. Maar dit is wel de kracht van het boek. Hierdoor blijf je over Tweestrijd nadenken en hoop je op nog veel meer boeken over Gabriël, Eva en Julia. Ik kan er in ieder geval geen genoeg van krijgen, dus kom maar op!