Recensie: Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw (Davide Morosinotto)

Titel: Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw

Auteur: Davide Morosinotto

Uitgeverij: Fantoom (7 april 2020)

Aantal bladzijdes: 510

Leningrad, 1941.
Ik heet Viktor Nikolajevitsj Danilov. Ik ben op 17 november 1928 geboren in Leningrad. Mijn ouders werken bij de Hermitage. Of beter gezegd, daar werkten ze totdat de oorlog uitbrak. Ik heb een tweelingzus die Nadja heet. Nadja en ik moesten weg uit Leningrad, maar we belandden per ongeluk in twee verschillende treinen. De mijne ging helemaal naar Tatarstan en van haar trein weet ik alleen dat hij in Mga is gestrand. Ik zit in een vrachtwagen die op de weg is geparkeerd. Buiten woedt een storm en het is ijskoud, zeker dertig graden onder nul. Het is een wonder dat ik nog leef.
Het beleg van Leningrad duurde bijna drie jaar. Deze dramatische geschiedenis vervlecht zich met het verhaal van Nadja en Viktor, die vastberaden zijn elkaar terug te vinden en hun stad te redden.

Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw van Davide Morosinotto ligt al een tijdje op mij te wachten! Het voorgaande boek van deze schrijver Het mysterieuze horloge van Walker & Dawn vond ik erg mooi (de recensie lees je HIER), dus ik ben benieuwd of ook zijn nieuwste boek zo in de smaak valt. Het heeft wel een totaal ander onderwerp, namelijk de Tweede Wereldoorlog!

Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw is in dagboekvorm geschreven vanuit twee verschillende perspectieven. Uit die van Victor en Nadja, zij zijn een tweeling. Dit is een interessante manier om het verhaal te vertellen en op een speelse manier kom je meer te weten over de Tweede Wereldoorlog. Davide Morosinotto weet feiten en fictie zo op een leuke manier met elkaar te verweven. Daarnaast worden er bij de verhalen van Victor en Nadja ook aantekeningen gemaakt om te bepalen of ze zich schuldig hebben gemaakt aan strafbare feiten of niet. Erg tof!

Ik moet wel zeggen dat het verhaal in Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw af en toe een beetje langdradig is. Sommige gebeurtenissen hadden best iets korter beschreven kunnen worden zodat er meer tempo in het verhaal zou zitten. Daarom denk ik dat dit boek echt wel een boek is voor kinderen die van lezen houden en van oorlogsverhalen, anders is het echt wel een beetje moeilijk om doorheen te komen. Er worden hier en daar ook best moeilijke woorden gebruikt en als je die dan op moet zoeken ben je toch weer een beetje uit het verhaal.

Davide Morosinotto maakt van Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw een krachtig verhaal, omdat hij hartverscheurende beslissingen durft te nemen. Het is een echt oorlogsverhaal waarin dus ook af en toe slachtoffers vallen. Dus bereid je maar alvast voor op een aantal traantjes die je weg zal moeten pinken. Toch is dit goed voor het verhaal, omdat dit het realistisch maakt. Een oorlog zonder slachtoffers bestaat niet en Davide Morosinotto laat dit duidelijk zien!

Twee fonkelrode sterren in de blinkend witte sneeuw is zeker een aanrader voor kinderen vanaf ongeveer 12 jaar, die interesse hebben in de Tweede Wereldoorlog. Door de interessante en speelse manier waarop het verhaal beschreven is onthoud je de feiten beter! Ook de hartverscheurende beslissingen van Davide Morosinotto maken veel indruk op de lezer. Al is het hier en daar een beetje langdradig.