Recensie: Tussen de beesten en wilde rozen (Ashley Poston)

Titel: Tussen de beesten en wilde rozen

Auteur: Ashley Poston

Uitgeverij: Best of YA (20 oktober 2020)

Aantal bladzijdes: 301

Prijs: € 20,99

Cerys is veilig in het koninkrijk Aloriya. Er is geen ziekte of honger en er heerst al jaren vrede. Zo is het al sinds de eerste koning een deal maakte met de Vrouwe die het bos dat aan het koninkrijk grenst regeerde. Maar terwijl Aloriya opbloeide, werd het bos donker, vervloekt en verboden. Cerys weet dit maar al te goed: ze wist maar net te ontsnappen toen het bos haar vrienden en moeder vermoordde. Nu draagt Cerys een klein beetje van de vloek in haar bloed, een herinnering aan de dag dat ze alles verloor. Het grootste gevaar waar ze nu mee geconfronteerd wordt, als dochter van de tuinman, is de vervelende vos die haar maar niet met rust laat.

Als een nieuwe koningin wordt gekroond, dalen de dingen die lang verborgen lagen in het bos neer op het koninkrijk. Cerys wordt gedwongen te vluchten, met als enige metgezellen de kleine vos, een vreemde en krachtige beer en de magie in haar bloed. Het is aan haar om de legendarisch Vrouwe van het Woud te vinden en haar dorp te redden. Maar het bos is gevaarlijker dan ze ooit gedacht had en als de geheimen uit het verleden worden onthuld, is er alles voor nodig om te overleven

Tussen de beesten en wilde rozen van Ashley Poston is een Young Adult Fantasy boek. Hoewel ik dit boek al heel lang wilde lezen, is het me nu pas gelukt. Ik kan jullie alvast verklappen dat ik er heel erg van heb genoten! De cover van Tussen de beesten en wilde rozen trekt natuurlijk meteen de aandacht, want die is prachtig. Tijdens het lezen herken je verschillende elementen uit het verhaal op de cover en op de achterkant. Daarnaast blijkt de titel perfect gekozen, maar daar kom je pas tegen het einde van het verhaal achter. Samen vormt het boek een prachtig geheel waarbij overal over nagedacht is.

Tussen de beesten en wilde rozen is in principe een standalone. En ik moet zeggen dat ik het heel fijn vond om in het YA Fantasy genre weer een keertje een standalone te lezen, die kom je namelijk niet vaak tegen. Ashley Poston is erin geslaagd om Tussen de beesten en wilde rozen een mooi gesloten einde te geven. Het verhaal van Cerys is goed afgerond. En Ashley Poston geeft de lezer precies waar het op hoopt waardoor het verhaal in Tussen de beesten en wilde rozen zelfs een beetje ontroerend is.

“Wat denk je dat vossen doen? We rennen weg, we verstoppen ons en we stelen. Dat is alles. Als je een trouw of moedig iemand had willen hebben, had je beter vriendschap kunnen sluiten met een hond.” – p. 129

Ondanks dat Tussen de beesten en wilde rozen een standalone is, is het verhaal ontzettend goed uitgewerkt. Zo heeft Ashley Poston veel tijd besteed aan de worldbuilding, maar zonder dat het saai en langdradig wordt. Vanaf het begin zit er namelijk actie in Tussen de beesten en wilde rozen. Tussendoor kom je steeds meer te weten over de magische wereld waarin Cerys woont, wat er vroeger allemaal gebeurd is en welke gevolgen dat heeft gehad. Ashley Poston heeft gezorgd voor genoeg twisten in het verhaal waardoor het interessant blijft en je door wilt blijven lezen. Tegen het einde vallen alle puzzelstukjes mooi en duidelijk op zijn plaats.

Ashley Poston heeft een ontzettend mooie schrijfstijl. Tussen de beesten en wilde rozen is heel magisch geschreven en ze weet de sfeer perfect op de lezer over te brengen door het gebruik van de juiste details. Ze neemt je moeiteloos mee in zowel de wereld van Cerys, als van de Vos. Je leest het verhaal in Tussen de beesten en wilde rozen namelijk vanuit hun perspectieven. Die worden met elkaar afgewisseld zodat je ze allebei voldoende leert kennen. Daarnaast legt Ashley Poston ook heel goed uit hoe de magie precies in elkaar zit, al had ik persoonlijk nog iets meer willen weten over Vrouwe Wildernis.

Tussen de beesten en wilde rozen van Ashley Poston is een heerlijke Young Adult Fantasy om even lekker van te genieten. Je wordt meegenomen in een hele nieuwe magische wereld, die ontzettend goed wordt uitgewerkt. Het is fijn dat het verhaal van Cerys mooi wordt afgesloten aan het einde van Tussen de beesten en wilde rozen. Toch denk ik niet dat dit het laatste boek is dat zich af zal spelen Vaiyl, want Ashley Poston heeft na het dankwoord nog een verrassing voor de lezer.