Recensie: Tot onze wegen scheiden (Emma Anna)

Auteur: Emma Anna

Uitgeverij: Dutch Venture Publishing (21 september 2020)

Genre: Roman, New Adult

Aantal bladzijdes: 322

Prijs: € 16,95

Wat als je gevangen zit in je eigen leven?
De eenentwintigjarige Ada woont al haar hele leven in het strenggelovige dorpje Breesden. Wanneer ze een paar weken voor haar huwelijk voor haar studie in Roosendaal moet zijn, ontmoet ze door omstandigheden de jongere Belen, zoon van een Griekse restauranteigenaar. Ze krijgt een baantje als serveerster aangeboden en hoewel ze weet dat haar ouders het nooit zouden goedkeuren, zegt ze ja.
Ada probeert krampachtig haar twee verschillende levens gescheiden te houden tot de grote dag. Vanaf dan zal ze de rol van plichtsgetrouwe echtgenote moeten spelen. Maar naarmate die dag dichterbij komt, trekt ze meer en meer naar Belen toe. Er ontstaat een oprechte en open vriendschap; iets wat ze nog nooit eerder heeft ervaren.
Ada begint te beseffen dat de waarden en normen die ze haar hele leven al met zich meedraagt door Belen in gevaar komen, maar hem en zijn vrije leven loslaten is niet gemakkelijk als ze diepere gevoelens voor hem krijgt. Kan ze een andere weg inslaan als ze tegelijkertijd bang is voor de mensen die haar zouden moeten beschermen?

Tot onze wegen scheiden is één van Emma Anna’s nieuwste New Adult boeken en ik keek er heel erg naar uit om hem te lezen! Wederom wordt mijn aandacht meteen gepakt door het verhaal van Ada. Emma Anna’s schrijfstijl voelt namelijk als thuiskomen en is gewoon ontzettend verslavend. Ze wisselt schattige/lieve scènes af met heftige scènes en heeft regelmatig een verrassing voor de lezer in petto. Niks is wat het lijkt in het leven van Ada en ze kan maar niet ontsnappen..

Emma Anna heeft het verhaal Tot onze wegen scheiden uit Ada’s perspectief geschreven. Een meisje dat is opgevoed in een streng gelovig gezin. Helemaal in het begin van het verhaal voelde ik niet direct dat ze ‘echt gelovig’ was, maar op een gegeven moment veranderde dat. Ze offerde zichzelf op voor haar geloof en voor de verwachtingen van anderen. Het is voor mij moeilijk voor te stellen dat ze bepaalde keuzes uit angst maakt, omdat ik zelf niet gelovig ben. Maar Emma Anna legt duidelijk uit waarom Ada die keuzes maakt en hierdoor begrijp je het beter. Je krijgt echt een kijkje in het hoofd van Ada; je komt erachter wat ze denkt en hoe ze zich voelt.

“Ineens voel ik me heel verdrietig. Ik wil niet weg, ik wil niet naar huis. Nooit meer. Ik weet dat dat onzin is. Thuis is waar ik thuishoor.” – p. 120

Ada maakt in Tot onze wegen scheiden een hele mooie ontwikkeling door. Van een onzeker meisje, die niet voor zichzelf durft te kiezen verandert ze in een sterke vrouw met een eigen mening. Ze neemt controle over haar eigen leven, ook al keert ze daarmee iedereen de rug toe. Maar wat zal dit voor impact op haar leven hebben? Heeft ze de juiste keuze gemaakt? En kan ze wel echt ontsnappen uit het leven dat ze leidt? Emma Anna heeft een duidelijke boodschap voor de lezer: kies voor jezelf, wees gelukkig en laat anderen niet voor je bepalen hoe jij je leven leidt.

Natuurlijk draait Tot onze wegen scheiden van Emma Anna niet alleen om serieuze zaken. Ook de opbloeiende liefde staat centraal en die wordt erg mooi opgebouwd. Ada is namelijk niet de enige met problemen, ook Belen heeft het niet altijd makkelijk gehad. Langzaam groeien ze steeds meer naar elkaar toe en beginnen zich tegenover elkaar open te stellen. Het is mooi om te zien hoe ze beiden op hun eigen manier uit hun schulp kruipen. Daarnaast komt het contrast tussen Ada’s familie en Belens familie mooi tot zijn recht. Emma Anna omschrijft duidelijk de verschillen en laat zien hoe groot de impact van het geloof op iemands leven kan zijn.

Tot onze wegen scheiden is weer een klassieke Emma Anna. Het zit vol met gevoel, emoties, liefde, haat en verdriet. Een verhaal met een lach en een traan. Je hart gaat sneller kloppen van Belen en je wil niks lievers dan dat de hoofdpersonages het geluk bij elkaar vinden. Tot onze wegen scheiden is een pareltje onder de Nederlandse NA boeken!