Recensie: Tokio voor altijd (Emiko Jean)

Titel: Tokio voor altijd

Serie: Tokio voor altijd (1)

Auteur: Emiko Jean

Uitgeverij: Best of YA (23 mei 2021)

Genre: Young Adult

Aantal bladzijdes: 288

Izzy heeft nooit het gevoel gehad dat ze ergens bij hoorde. Ze groeide op als Japans-Amerikaanse in Californië bij haar single moeder en wist niets over haar vader. Totdat ze een groot geheim ontdekt: haar vader is de kroonprins van Japan!

Halsoverkop reist ze naar Japan om haar vader te ontmoeten en het land te ontdekken waarvan ze altijd al heeft gedroomd. Maar prinses zijn is zoveel meer dan baljurken en tiara’s. Ze krijgt ook te maken met achterbakse neven en nichten, hongerige pers, een knappe bodyguard en duizenden jaren aan tradities die ze als een gek moet leren.

Izzy zit al snel gevangen tussen twee werelden en twee versies van zichzelf. Thuis was ze nooit Amerikaans genoeg, en in Japan moet ze bewijzen dat ze Japans genoeg is. Zal ze bezwijken onder het gewicht van de kroon of zal ze nog lang en gelukkig in haar sprookje kunnen leven?

Tokio voor altijd van Emiko Jean wordt omschreven als ‘The Princess Diaries meets Crazy Rich Asians’. Twee films waar ik ontzettend erg van genoten heb. Ik wist dus eigenlijk al meteen dat ik Tokio voor altijd heel erg graag wilde lezen. Want ik had wel weer zin om weg te zwijmelen bij een verhaal over een doodgewoon meisje die een keizerlijke prinses blijkt te zijn. Hoe tof is dat?! Daar dromen alle kleine meisjes toch van!

De schrijfstijl van Emiko Jean in Tokio voor altijd is ontzettend fijn, vlot en verslavend. Hierdoor lees je het boek in een mum van tijd weg. De hoofdstukken zijn lekker kort en af en toe lees je stukjes uit Tokyo Inside, een roddelblad in Japan. Een leuke afwisseling, want Tokio voor altijd lees je helemaal vanuit Izumi’s (oftewel Izzy’s) perspectief. Emiko Jean neemt je mee in haar gedachten en je leert Izumi kennen als een lief meisje, maar wel met een eigen wil. Ze is op zoek naar zichzelf en wil er graag achterkomen waar ze vandaan komt.

“Sommige regels zijn gemaakt om te worden overtreden.” -p. 222

In Tokio voor altijd staat het verschil tussen Amerika en Japan centraal. Izumi voelde zich nooit helemaal thuis in Amerika, omdat ze te Japans was. Maar in Japan voelt ze zich weer te Amerikaans. Emiko Jean laat duidelijk de verschillen tussen de twee landen zien en waarom Izumi zich zo voelt. Ook aan romantiek is er geen gebrek in Tokio voor altijd, maar als prinses is dit niet zo makkelijk als het lijkt. Er zijn allemaal regeltjes, terwijl die in de liefde niet zouden moeten bestaan. Verder wordt de opbloeiende liefde precies goed opgebouwd, niet te snel en niet te langzaam. De love interest van Izumi is gewoon zo schattig en je hoopt echt dat ze samen komen!

In Tokio voor altijd krijgt Izumi er niet alleen een vader bij, maar ook een hele keizerlijke familie. En niet iedereen is even verwelkomend voor haar. Emiko Jean beschrijft duidelijk hoe het eraan toe gaat aan het Japanse hof en hoe de keizerlijke familie in elkaar zit. Aan het begin van Tokio voor altijd vind je dan ook een mooie stamboom! Daarnaast is het tof dat je niet alles in het verhaal helemaal kunt voorspellen en dat er toch een aantal verrassende elementen in het verhaal zitten (ondanks sommige clichés). Hierdoor blijft Tokio voor altijd interessant tot aan de laatste bladzijde waarbij het verhaal redelijk gesloten eindigt.

Ik heb met volle teugen van Tokio voor altijd van Emiko Jean genoten! Het is een heerlijk boek voor de liefhebbers van romantische young adult verhalen. Je wordt helemaal opgeslokt door Izumi’s nieuwe leven als prinses en wat daar allemaal bij komt kijken. Het is een verhaal over familie, liefde, vriendschap, jezelf leren kennen, bedrog en verraad. Tokio voor altijd is echt een aanrader voor fans van The Princess Diaries, Crazy Rich Asians en sprookjes! Ik kan niet wachten op het vervolg, Dromen in Tokio, die op 31 mei 2022 zal verschijnen.