Recensie: Tin doet zijn zin (Bianca Antonissen & Lisa Brandenburg)

Titel: Tin doet zijn zin

Auteur: Bianca Antonissen

Illustrator: Lisa Brandenburg

Uitgeverij: Clavis (17 augustus 2020)

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 15,95

Wanneer de kleine vogel Tin uit zijn ei kruipt, vinden de andere vogels dat hij moet leren vliegen. Alle vaders en moeders geven hun eigen wijze raad. Maar Tin heeft het druk met heel andere dingen. Moet hij wel echt leren vliegen?

Tin doet zijn zin van Bianca Antonissen en Lisa Brandenburg heeft een mooie boodschap voor de lezers! Het is namelijk een verhaaltje over talenten, diversiteit en ervoor kiezen om te doen wat je zelf leuk vindt. Het laat zien dat het helemaal prima is om anders te zijn, want iedereen is uniek en heeft zijn eigen talenten.

De tekst in Tin doet zijn zin is geschreven door Bianca Antonissen. Met vloeiende, korte en gemakkelijke zinnen vertelt zij het verhaal van de lieve, kleine Tin en de andere vogels. Iedere vogel leert op zijn eigen manier vliegen en dit wordt goed beschreven. De merel laat haar jonkies springen, maar de eend neemt een aanloop. Ze weet door dit soort details de boodschap van Tin doet zijn zin goed en duidelijk over te brengen op de lezers!

“Hij moet leren vliegen, maar hoe, maar hoe?’ roept de uil.”

De illustraties in Tin doet zijn zin zijn gemaakt door Lisa Brandenburg. Het zijn mooie, kleurrijke en schattige illustraties en passen goed bij de tekst van Bianca Antonissen. De verschillende vogels zien er allemaal anders uit en hierdoor wordt het voor kinderen goed duidelijk dat ook al zijn het allemaal vogels, ze toch ook wel heel verschillend zijn qua uiterlijk. De tekst en illustraties vullen elkaar mooi aan en de boodschap is niet te missen!

Kortom, Tin doet zijn zin van Bianca Antonissen en Lisa Brandenburg is een ontzettend leuk en mooi prentenboek voor kindjes vanaf 4 jaar! Doordat het boekje een horizontaal formaat heeft, is het ideaal om samen met je kindje te lezen. Je kan het namelijk gemakkelijk vasthouden en het is natuurlijk wel extra leuk om samen alle verschillende vogeltjes te ontdekken.