Recensie: The Iron Sisters (Tracy Banghart)

Titel: The Iron Sisters

Serie: The Iron Sisters (1)

Auteur: Tracy Banghart

Uitgeverij: Young & Awesome (oktober 2019)

Aantal bladzijdes: 304

Prijs: €18,99

Serina heeft zich jarenlang voorbereid om een Grace te worden, voorbestemd voor een leven aan de zijde van de kroonprins. Totaal onverwacht kiest hij voor Serina’s rebelse zusje. Nomi belandt in een leven dat ze nooit heeft gewild: achter de paleismuren. Ze moet zich voegen naar de wensen van de prins in de hoop dat ze haar zus ooit weer terug zal zien. Ze weet niet dat Serina naar de mijnen is gestuurd, waar slechts weinigen overleven…

‘Twee zussen. Een kroonprins. Een vernietigende keuze.’ Deze tekst op de cover van The Iron Sisters trok gelijk mijn aandacht. Het maakt nieuwsgierig naar het verhaal. Wie zijn de twee zussen, wie is de kroonprins en welke vernietigende keuze moet er gemaakt gaan worden? Klinkt als een ontzettend spannende YA!

Tracy Banghart zorgt voor een goede, duidelijke worldbuilding in The Iron Sisters. Het is meteen helder dat er onderscheid gemaakt wordt tussen mannen en vrouwen. De mannen mogen alles en de vrouwen zijn er alleen om te dienen. Gelukkig weet Tracy Banghart ervoor te zorgen dat dit idee nergens overheersend wordt. Het is gewoon wat het is. Hierdoor blijft het leestempo van het boek lekker hoog!

In The Iron Sisters lees je het verhaal vanuit 2 verschillende perspectieven, namelijk die van Serina en van Nomi. Ze komen allebei terecht in een wereld die ze niet kennen en dit maakt de karakters interessant. Ze moeten zich aanpassen en ontwikkelen zich door het verhaal heen. Naar mijn idee maakt Serina de allergrootste ontwikkeling door. Ze verandert van een zwijgzaam, gehoorzaam meisje in een echte rebel.

“Luister, leer en onthoud dit: alle regels die je in Viridia ooit hebt geleerd – over rustig zijn, bescheiden, nederig, zwak zijn – zullen je hier niet helpen. Hier is sterk zijn het enige wat helpt.” – p. 76

Nomi was eigenlijk altijd al een beetje rebels. Ze was anders dan Serina en de rest. Deed dingen die verboden waren. Ook in deze ‘nieuwe’ wereld probeert ze sterk te blijven en zich te verzetten. Ze ontdekt dingen over het verleden, die verborgen hadden moeten blijven. Maar op sommige momenten vind ik Nomi toch een beetje naïef overkomen in The Iron Sisters. Dat is jammer, want het is juist zo een sterk karakter.

Uiteindelijk blijken Nomi en Serina veel meer op elkaar te lijken dan ze altijd hebben gedacht. En het contrast tussen hun levens maakt het verhaal in The Iron Sisters interessant.

Helaas is The Iron Sisters van Tracy Banghart erg voorspelbaar. Elke gebeurtenis, elke beslissing en elke plottwist zag ik al een tijdje aankomen. Er zaten geen grote verrassingen in het verhaal waardoor het boek zich niet onderscheidt van andere YA boeken. Daarnaast doet The Iron Sisters een beetje denken aan een de boeken De Selectie, The Hunger Games en Het Schaduwjaar, maar zonder echt originele elementen.

The Iron Sisters is het zeker wel waard om te lezen. Tracy Banghart heeft een fijne, vlotte schrijfstijl en weet je aandacht vast te houden. De worldbuilding en karakterontwikkeling is echt geweldig gedaan en ik hoop dat het vervolg iets minder voorspelbaar en iets origineler zal zijn!