Recensie: Tegengif (Kelly ter Velde)

Titel: Tegengif

Auteur: Kelly ter Velde

Uitgeverij: Brave New Books (oktober 2018)

Genre: Roman, Thriller, New Adult

Aantal bladzijdes: 178

Prijs: €17,50

Tegengif vertelt het verhaal van cardioloog Jazzlyn Abbey. Een gedreven jonge vrouw die goed is in haar werk, maar minder goed in de emoties die het leven met zich meebrengt. Ze gaat ze daarom ook liever uit de weg. Wanneer de gevreesde Liam Wilson als hoofd-cardiologie wordt benoemd, is dat letterlijk en figuurlijk een steek in haar hart.

Gek genoeg is het diezelfde arts die het vuur in haar weer lijkt aan te wakkeren, evenals zij bij hem. Beiden zijn echter getekend door de demonen uit het verleden en hoewel Jazzlyn niets van haar afkomst weet, behalve een naam, een foto en een overlijdensbericht, weet Liam dondersgoed waar hij vandaan komt. Een plek die hij met alles wat hij in zich heeft probeert te verbergen.

Vergiftigd zijn verleden haar ziel, of is zij zijn tegengif?

Het verhaal in Tegengif wordt verteld vanuit twee verschillende perspectieven, die van Jazzlyn en die van Liam. Hierdoor bouw je met beide personages een band op en weet je dat er meer schuil gaat achter hun karakters dan dat ze aan elkaar laten zien. Op deze manier brengt Kelly ter Velde veel diepgang in het verhaal. Ook door af en toe terug te grijpen naar hun verleden. Naarmate het verhaal vordert kom je steeds meer over Jazzlyn en Liam te weten. Over het heden, maar ook over het verleden. Het zijn beide ontzettend interessante en complexe karakters. En dat is iets dat me heel erg intrigeerde!

De schrijfstijl van Kelly ter Velde is lekker vlot, niet te moeilijk en met een beetje humor. Ze gaat niet al te veel in op onnodige details en daardoor ligt het leestempo van Tegengif hoog. Ik heb het boek dan ook binnen een paar uurtjes uitgelezen! Dat komt ook omdat je het boek gewoon niet aan de kant wilt leggen en het hele verhaal van Jazzlyn en Liam wil weten. Tegengif is ontzettend pakkend geschreven en Kelly ter Velde weet op uitmuntende wijze de aandacht van de lezer vast te houden. Van het begin tot het einde.

“Ik hield niet van slapen, omdat ik vrijwel iedere nacht geteisterd werd door de nachtmerries. Maar des te meer hield ik van koffie. Koffie was mijn beste vriend, het hield me op de been en het hield me gezelschap tijdens de slapeloze nachten.” – p. 10

Kelly ter Velde weet op meerdere manieren spanning in Tegengif aan te brengen. Er is een heftige aantrekkingskracht tussen Jazzlyn en Liam. Als lezer wil je gewoon dat ze hieraan toegeven en daar wacht je dan ook op. Daarnaast dragen zowel Jazzlyn als Liam een moeilijk verleden met zich mee en als lezer ben je daar benieuwd naar. Beetje bij beetje kom je hier steeds meer over te weten en dit leidt allemaal tot de climax aan het einde van het boek!

In Tegengif is niks wat het lijkt. Dit wordt allemaal duidelijk als het verhaal naar het einde toegaat. Langzaam ontrafelt Kelly ter Velde alle geheimen uit het leven van Jazzlyn en Liam. Hierdoor ontstaan er verschillende plottwists die ik niet aan zag komen. Zeker het einde maakte heel veel indruk en dit had ik niet verwacht. Ik snap daarom ook zeker de keuze voor dit einde, het zorgt ervoor dat de lezer sprakeloos achter wordt gelaten en over het verhaal na blijft denken. Ik ben zo blij dat er een vervolg komt (Vergiftigd), want met dit einde valt er voor mij niet te leven!

Tegengif is een ontzettend spannende roman die mij ontzettend wist te verrassen! Kelly ter Velde heeft een ontzettend sterk, overtuigend, realistisch en intrigerend plot weten neer te zetten. Iedere lezer zal erdoor geraakt zijn. Dit boek gaat echt in de smaak vallen bij mensen die gek zijn op zowel New Adult als thrillers. Het is de perfecte combinatie en ik weet zeker dat jij net zo sprakeloos bent door Tegengif als dat ik was.