Recensie: Team Mortis – Stille Waters (Bjorn van den Eynde)

Titel: Stille Waters

Serie: Team Mortis (11)

Auteur: Bjorn van den Eynde

Uitgeverij: Baeckens Books (22 december 2020)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 240

Diep verscholen in de ongerepte Spaanse Sierra Nevada, wordt het lichaam van klimaatactivist Abran Melendez gevonden. Zijn lijk werd met takken doorboord, alsof de boom waarin hij is opgehangen hem het leven ontnam. Zijn vriendin Coco lijkt te zijn ontvoerd, tot beelden van het meisje enkele dagen later opduiken op sociale media: als deel van een groep gemaskerde strijders ontneemt ze een corrupte uitbater van een slachthuis het leven. En Coco is niet de eerste ontvoerde tiener die plots weer opduikt als dader. De zwaar getraumatiseerde en revaliderende jeugdspionne Erika Storm ziet hoe haar beste vriend en teamlid Felix de opdracht krijgt het tentenkamp van de ontvoerde tieners te infiltreren. Is deze klimaatbeweging een kweekvijver van losgeslagen moordenaars, of is er meer aan de hand?

Maar de Franse jongen is hypernerveus voor de eerste opdracht waarin hij de leiding moet nemen. Erika beseft dat ze haar verdriet en angst moet overstijgen en haar beste vriend moet ondersteunen voor hij, net zoals alle betrokken klimaatjongeren, slachtoffer wordt van een lugubere tegenstander. Ze kan niet opnieuw iemand verliezen.

Pas op! Heb je De Slaventocht nog niet gelezen? Dan is het beter om deze recensie niet verder te lezen.

Stille Waters is inmiddels alweer het elfde deel in de Team Mortis-serie van Bjorn van den Eynde. Eerder kon je de recensies van Blind Verdriet en De Slaventocht al op Magic of Books lezen. Beide boeken eindigden met een grote cliffhanger, dus het liefst wil je meteen door lezen. En hoewel de boeken los van elkaar te lezen zijn, vind ik eigenlijk wel dat je de twee voorgaande boeken moet lezen voordat je aan Stille Waters begint. Daarin gebeuren namelijk een aantal belangrijke dingen die van belang zijn voor de ontwikkeling van de personages en hun verhaallijnen!

Zoals ik net al zei eindigde De Slaventocht met een hele grote en schokkende cliffhanger. Op het einde werden Erika en Andreas neergeschoten. Hiermee maakte Bjorn van den Eynde de lezer natuurlijk ontzettend nieuwsgierig naar het vervolg! Want hoe gaat het verder? Zou Andreas nog leven? Hier wil je ontzettend graag een antwoord op hebben, want Andreas heeft toch wel een plekje in je hart veroverd. Toch ga ik jou daar geen antwoord op geven, want het is veel toffer om er zelf achter te komen tijdens het lezen van Stille Waters.

“Het is gerechtigheid. Voor alles wat jij vroeger gedaan hebt en omdat je zo’n fake rotwijf bent, word jij nu opnieuw deel van de natuur.” – p. 113

Zoals we gewend zijn van Bjorn van den Eynde staat er in Stille Waters natuurlijk weer een moordzaak centraal. En ik moet zeggen dat het concept hiervan heel erg interessant is voor de lezer. Ontvoerde tieners, die later de dader blijken te zijn. Wat zou hier aan de hand zijn? Bjorn van den Eynde weet hiermee dus meteen weer vragen bij de lezer op te roepen. Helaas weet hij dit gevoel niet vast te houden in de rest van het verhaal. Al snel verlies je tijdens het lezen van Stille Waters je interesse, omdat je het verhaal uit veel te veel verschillende perspectieven leest. Dit zorgt voor verwarring en doordat je zo erg op moet letten, leest het verhaal iets minder fijn weg.

Ook in Stille Waters zijn weer verrassende wendingen verwerkt. Bjorn van den Eynde weet de lezer dus zeker wel op het verkeerde been te zetten om het het verhaal uiteindelijk mooi in elkaar te laten vallen. Want Bjorn van den Eynde is koning in het geven van puzzelstukjes en maakt het verhaal hierdoor best spannend! Al wordt de spanning soms een beetje teniet gedaan door wat ik in de vorige alinea opmerkte. Dit neemt niet weg dat je Stille Waters wilt blijven lezen om erachter te komen hoe het met Andreas is.

Kortom, Stille Waters is weer een vermakelijk boek uit de Team Mortis-serie van Bjorn van den Eynde. Jammer genoeg is dit verhaal iets minder sterk dan De Slaventocht, maar dat neemt niet weg dat de doelgroep van het verhaal zal genieten. Het plot is intrigerend, bij vlagen spannend en Bjorn van den Eynde weet de lezer zeker geboeid te houden tot het einde.