Recensie: Team Mortis – De slaventocht (Bjorn van den Eynde)

Titel: De slaventocht

Serie: Team Mortis (10)

Auteur: Bjorn van den Eynde

Uitgeverij: Fantoom (15 oktober 2019)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 332

De Noorse tienersterren en influencers, Livia Holt en Finn Thorsen, worden ontvoerd en zijn beiden gedoemd te sterven tijdens een luguber spelletje. Slechts één van hen kan aan de dood ontsnappen, maar alleen als de ander bereid is om zijn leven te geven voor zijn geliefde. De hoop dat het om een eenmalige vergelding gaat, vervliegt al snel. Nadat opnieuw twee geliefden de dodelijke test moeten doorstaan, krijgt een derde slachtoffer een vreemde post op haar social media. Ruth Bentzen kan op dat moment nog niet weten dat ze binnen 48 uur dood zal zijn. Teamleider Celine Schield zit met de handen in het haar. Het enige lid uit haar team dat snel genoeg kan infiltreren om bij het volgende slachtoffer in de buurt te komen, wordt actief gezocht voor moord en is voortvluchtig. Kunnen de jongens uit Erika’s ex-team haar snel genoeg vinden? En is het wel een slim idee om het tienermeisje in te schakelen? De risico’s en de inzet waren voor Erika nog nooit zo hoog…

De slaventocht is alweer het 10de deel van de Team Mortis-serie, geschreven door Bjorn van den Eynde. Hiervoor verscheen Blind Verdriet en dat boek eindigde toch echt wel met een redelijk grote cliffhanger. Hoewel De slaventocht ook los te lezen is, zou ik wel aanraden om in ieder geval het voorgaande deel te lezen. Dan komt het verhaal van Erika net even iets beter tot zijn recht en je hebt dan een betere band met de andere personages.

Bjorn van den Eynde weet hoe hij zijn boeken moet beginnen. De proloog is wederom gruwelijk spannend en je wilt meteen weten wie er achter dit wrede spelletje zit. Maar het duurt nog een hele tijd voordat je dat te weten gaat komen. Je wordt constant op het verkeerde been gezet en niks is wat het lijkt. Hierdoor is De slaventocht onwijs onvoorspelbaar en dus verrassend.

De schrijfstijl van Bjorn van den Eynde is lekker vlot, to-the-point en erg beeldend. Zeker de moorden worden goed beschreven, je ziet het zo voor je ogen gebeuren. En ik kan jullie verklappen dat de moorden in De slaventocht nog luguberder zijn dan in Blind Verdriet. Daar houd ik altijd wel van! Hoe gruwelijker, hoe beter. Maar je moet dus wel een sterke maag hebben. Hiermee weet Bjorn van den Eynde zich te onderscheiden van andere YA thrillers!

“Haar hoop was tevergeefs. Dood was dood. Iemand die sterft verliezen, was onomkeerbaar. Het was een van de weinige dingen die nooit ofte nimmer hersteld konden worden.” – p. 284

Het plot van De slaventocht zit erg goed in elkaar. Door middel van verschillende gebeurtenissen bouwt Bjorn van den Eynde op naar het einde van het verhaal. Alles wat er gebeurt staat met elkaar in verbinding! Ook de personages die in dit boek op het toneel verschijnen worden goed neergezet. Natuurlijk is de belangrijkste rol weggelegd voor Erika en haar verhaal maakt zeker indruk. Hier en daar irriteerde ik me een beetje aan haar keuzes, maar het past echt bij haar personage!

Ik waarschuw je in ieder geval alvast, want Bjorn van den Eynde is wel een beetje een wrede schrijver. Hij speelt gemakkelijk met de emoties van zijn lezers door de meest onverwachte dingen te laten gebeuren. En als je denkt dat je het ergste al hebt gehad, dan heeft Bjorn van den Eynde nog een hele grote verrassing voor je in petto! Echt onwijs goed gedaan!

Kortom, met De slaventocht heeft Bjorn van den Eynde zichzelf echt overtroffen. De lat voor het volgende deel ligt dan ook erg hoog, maar ik weet zeker dat hij het waar kan maken. Ik moet echt weten hoe het verdergaat, dus hopelijk kunnen we snel genieten van het 11de deel in de Team Mortis-serie!