Recensie: Team Mortis – Blind Verdriet (Bjorn van den Eynde)

Titel: Blind Verdriet

Serie: Team Mortis (9)

Auteur: Bjorn van den Eynde

Uitgeverij: Fantoom (5 juni 2019)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 236

Zweden is in rep en roer wanneer in het uiterst noordelijke Torneträsk het naakte lichaam van de jonge Arvid Blomqvist wordt gevonden. Hij is verdronken in zijn eigen zwembad en zijn gezicht is op bloederige wijze verminkt. Vijf mysterieuze puzzelstukjes, die de jongen eerder kreeg, kondigden zijn dood aan. Was hij blind voor het lot dat hem te wachten stond?

Teamleidster Celine Schield stuurt onder druk van de Europese inlichtingendiensten de zestienjarige Erika Storm het veld in, samen met haar teamleden Nielsen, Felix en Andreas. De moord op Arvid blijkt de derde te zijn in een reeks puzzelmoorden die op het dark web geclaimd wordt door “BlindGirl37′. Ondertussen wijst een vierde puzzel in de richting van Ilja, een slachtoffer van een loverboy.

Erika zet alles op alles om het meisje in Riga op te sporen, de puzzelstukken te ontcijferen en de vierde moord te verijdelen. Maar de jonge undercoveragente zit stevig in de knoop met zichzelf. Haar verleden blijkt haar allergrootste vijand te zijn…

Blind Verdriet is inmiddels het negende deel in de Team Mortis-serie van Bjorn van den Eynde, maar is zeker gewoon los te lezen. Ook al heb je de voorgaande delen niet gelezen, je wordt meteen het verhaal van Blind Verdriet ingetrokken (en ik spreek uit ervaring!). Maar ik kan me voorstellen dat het misschien wel leuker is om de eerdere boeken uit de serie te lezen, omdat je Erika, Nielsen, Felix en Andreas dan beter kent.

Bjorn van den Eynde weet de aandacht van de lezer meteen te pakken met Blind Verdriet. Het verhaal begint direct met een vrij heftige moord en de lezer wordt nieuwsgierig gemaakt naar wat er precies aan de hand is. Het motief van de dader wordt meteen duidelijk, maar er gaat nog veel meer achter de moord schuil. Hoe zit het allemaal in elkaar? Op deze vraag wil je graag een antwoord hebben en je blijft dan ook doorlezen.

De schrijfstijl van Bjorn van den Eynde in Team Mortis – Blind Verdriet is lekker vlot. Hij is erg to-the-point en beschrijft niet te veel details. Hierdoor wordt het verhaal niet langdradig en blijf je geboeid lezen. Verder wordt de lezer aangezet om zelf een beetje na te denken en te puzzelen. Door het verhaal heen worden er namelijk verschillende puzzelstukjes gegeven. Niet alleen aan de slachtoffers, maar ook aan de lezer.

“Als je gaat graven, wees dan bereid de waarheid te aanvaarden. Want die kan lelijk zijn.” – p. 54

Er zitten twee grote plotwendingen in Team Mortis – Blind Verdriet verwerkt. De ene zag ik wel aankomen, maar de andere kwam best wel plotseling. Hier waren niet echt aanwijzingen voor. De plot was hierdoor aan de ene kant dus redelijk verrassend, maar aan de andere kant toch een beetje voorspelbaar.

Daarnaast vond ik sommige dingen een beetje vergezocht, omdat het snel verteld werd. Als dit iets meer was uitgewerkt was het verhaal wat meer de diepte in gegaan. Maar over het algemeen was Team Mortis – Blind Verdriet zeker een spannend verhaal voor het Young Adult-genre. Er worden heftige onderwerpen behandeld. Niet alleen moord past de revue, maar ook zelfmoord, pesten en aanranding.

Kortom, Bjorn van den Eynde heeft met Blind Verdriet een goed negende deel neergezet in de Team Mortis-serie. Je leert de personages steeds beter kennen en het boek eindigt met een kleine cliffhanger. Ik ben erg benieuwd hoe het verhaal zich gaat ontwikkelen in het volgende deel van Team Mortis.