Recensie: Sylvia & Sief (Gemma Koomen)

Titel: Sylvia & Sief

Auteur: Gemma Koomen

Uitgeverij: Christofoor (27 januari 2020)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 40

Prijs: € 15,95

Aan de rand van het bos staat een grote boom. Als je goed kijkt, zie je tussen de takken kleine mensjes. Ze zijn ongeveer zo groot als je duim en hun hoofdjes zijn nog kleiner dan een hazelnoot. Sylvia houdt niet zo van de wilde spelletjes van de boomvriendjes, ze speelt liever alleen. Tot ze op een dag een verdwaald vogeltje vindt en alles verandert.

Sylvia & Sief van Gemma Koomen is een prentenboek over vriendschap en trouw blijven aan jezelf. Het verhaaltje laat zien dat vriendschap heel onverwacht om de hoek kan komen kijken en dat je dit met open armen moet ontvangen. Maar het is daarnaast ook belangrijk om jezelf te kunnen blijven in een vriendschap. Verder laat Sylvia & Sief de natuur een mooie rol in het verhaal spelen. Sylvia woont namelijk met de boomvriendjes in een boom! Gemma Koomen heeft hierdoor een mooie, unieke fantasiewereld gecreëerd waarvan de lezertjes gaan genieten!

Gemma Koomen is zowel de auteur als de illustrator van Sylvia & Sief. Het verhaal heeft een mooie en ontroerende opbouw. De vriendschap tussen Sylvia & Sief wordt mooi opgebouwd, net zoals het afscheid. De schrijfstijl van Gemma Koomen is vlot, lief en hartverwarmend. Hierdoor komt de boodschap die zij met dit prentenboek wil vertellen goed over op de lezers. Je wordt echt meegenomen in het verhaal van Sylvia & Sief, het is heel erg mooi en indrukwekkend. Het zal nog lang in je hoofd rond blijven spoken.

De illustraties in Sylvia & Sief zijn heel erg gedetailleerd waardoor er onwijs veel te zien is en ze sluiten goed aan bij de tekst van het prentenboek. Gemma Koomen laat het verhaal over Sylvia en haar vriendje Sief hierdoor moeiteloos tot leven komen. Ondanks dat er veel gebeurt in de illustraties stralen ze ook een soort van rust uit. Dit komt door de zachte kleuren die gebruikt zijn. Dit prentenboek zal dan ook uren plezier geven, want hoe langer je naar de illustraties kijkt, hoe meer er te ontdekken valt!

Sylvia & Sief van Gemma Koomen is een prachtig prentenboek voor kindjes vanaf ongeveer 3 jaar oud. Het is ontzettend leuk om het verhaaltje samen te lezen, want ook volwassenen kunnen misschien nog wel iets leren van Sylvia & Sief! Het is in ieder geval een echte aanrader.