Recensie: Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers (Catherine Doyle)

Titel: Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers

Serie: Stormwachter (2)

Auteur: Catherine Doyle

Uitgeverij: Fantoom (1 november 2019)

Aantal bladzijdes: 296

Fionn Boyle is nog geen halfjaar Stormwachter op Arranmore als het eiland overspoeld wordt door duizenden angstaanjagende Zielsluipers. De meedogenloze volgelingen van de gevreesde tovenares Morrigan komen haar weer tot leven wekken en Fionn staat machteloos. Hij is de magie van de Stormwachter kwijt en nu het geheugen van zijn opa steeds slechter wordt, is hij aangewezen op de hulp van zijn vrienden Shelby en Sam. Samen moeten ze Dagda’s leger van Merrows, legendarische zeewezens uit vroegere tijden, oproepen. Maar niemand gelooft dat het wilde volk uit de oceaan bestaat. En hoe kan Fionn zijn gelijk bewijzen zonder magie? Terwijl hij op zoek gaat naar het verdwenen leger, bereiden de andere eilandbewoners zich voor op de invasie. De strijd om het voortbestaan van Arranmore is begonnen.

Mijn absolute favoriete kinderboek van 2019 was natuurlijk Stormwachter – De kaarsenmaker van Arranmore van Catherine Doyle! Dit boek had namelijk alle elementen waar ik gek op ben: unieke magie, avontuur, geheimen en verrassingen! Ik ben benieuwd of ik net zo ga genieten van Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers, maar dat kan toch bijna niet anders?

Eindelijk keren we weer terug naar het indrukwekkende eiland Arranmore. In het eerste boek is er natuurlijk al heel veel worldbuilding geweest en ook in Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers is daar genoeg ruimte voor. Dit keer komen we meer te weten over de Merrows en de golvenlokker, maar er zijn ook geheimen te ontdekken rondom Morrigan en de familie Boyle! Niks is wat het lijkt en Catherine Doyle zet de lezer regelmatig op het verkeerde been.

“Mist hing als een sluier boven de zee en kleefde in druppeltjes aan haar huid: eerst verscheen er een kroon van koraal en visgraat, vervolgens gele ogen zo groot als manen.” – p. 5

In Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers is er nog veel meer avontuur te vinden dan in het eerste boek! De dreiging van Morrigan is vanaf het begin meteen te voelen. Ze gaat onder je huid zitten. Tik Tak. Fionn is de enige die haar kan stoppen en samen met zijn vrienden (en opa!) beleeft hij de spannendste avonturen. Het gaat niet allemaal van een leien dakje, maar ze laten zich nergens door stoppen.

Catherine Doyle maakt Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers realistisch door verschillende emoties in het verhaal te verwerken. Zo kom je woede en verdriet tegen. En ik moet jullie eerlijk bekennen dat ik wel even een traantje heb moeten wegpinken. Voor een middlegrade boek krijgt Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers dus behoorlijk veel diepgang! Het verhaal laat zien dat het leven soms ook even moeilijk is en dat je daar boos of verdrietig om mag zijn.

Kortom, Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers van Catherine Doyle is een waardig vervolg op Stormwachter – De kaarsenmaker van Arranmore! Het is nog avontuurlijker en  nog verrassender. Simpelweg genieten! En ik hoef jullie vast niet te vertellen dat ik nu al ontzettend uitkijk naar het derde deel in de Stormwachter-serie.