Recensie: Stormwachter – De strijd om Arranmore (Catherine Doyle)

Titel: Stormwachter – De strijd om Arranmore

Serie: Stormwachter (3)

Auteur: Catherine Doyle

Uitgeverij: Fantoom (9 april 2021)

Aantal bladzijdes: 288

Prijs: € 15,45

Er is een week verstreken sinds Fionn op het strand van Arranmore tegenover Morrigan stond en afscheid moest nemen van zijn opa. Nu kammen Morrigans broers het eiland uit naar iedereen die sterk genoeg is om een gevaar voor hen te vormen. Ondertussen kost het de Merrows steeds meer moeite om de toenemende krachten van de Zwarte Rotsen in toom te houden. En in een onbekende laag van het eiland is een betoverde eik verborgen, die kan vertellen waar Dagda, de laatste tovenaar, begraven ligt. Fionn, Shelby en Sam hebben al hun hoop op Dagda gevestigd in de strijd tegen Morrigan. Ze moeten hem zo snel mogelijk vinden – voordat het te laat is.

De Stormwachter-serie van Catherine Doyle is één van mijn favoriete kinderboekenseries van de afgelopen tijd. Het is alweer een tijdje geleden dat ik de eerste twee delen heb gelezen, maar de recensie van Stormwachter – De kaarsenmaker van Arranmore lees je HIER en de recensie van Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers lees je HIER. Deze spannende serie vol met avontuur, magie en verwondering komt helaas tot een eind met het derde deel Stormwachter – De strijd om Arranmore.

Stormwachter – De strijd om Arranmore gaat eigenlijk direct verder waar Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers is gebleven. Je zit dus meteen weer midden in het avontuur en er is geen echte herhaling over wat er eerder is gebeurd. Hierdoor is de Stormwachter-serie een ideale serie om lekker achter elkaar door te lezen. Dat is natuurlijk ook het leukste, want dan kan Arranmore je helemaal opslokken met al zijn magie, duisternis en geheimen. Echt een verhaal dat je niet meer loslaat.

Net als in Stormwachter – De kaarsenmaker van Arranmore en Stormwachter – De verdwenen zeekrijgers word je weer een aantal keer meegenomen naar het verleden in Stormwachter – De strijd om Arranmore. Hierdoor geeft Catherine Doyle de nodige diepgang aan het verhaal en komt de wereld zoveel meer tot leven. Ook zorgt het ervoor dat de vele kleine puzzelstukjes op zijn plaats vallen. Het is een verrijking van het boek dat je als lezer samen met Fionn het verleden herbeleeft in plaats van er alleen over te lezen doordat iemand erover vertelt.

De titel van dit boek zegt het eigenlijk al; er komt een laatste strijd om Arranmore te redden van Morrigan. En ik kan jullie vertellen dat deze strijd episch is. Iedereen op het eiland zet zijn geschillen aan de kant om Arranmore van de duisternis te redden. Iedereen werkt samen, want samen sta je sterk! Catherine Doyle heeft alles prachtig beschreven waardoor de strijd zich als een film voor je neus afspeelt. Niemand is veilig en opoffering speelt een grote rol in Stormwachter – De strijd om Arranmore. Er zitten dus zeker hele mooie boodschappen in dit boek verstopt.

Stormwachter – De strijd om Arranmore is echt de perfecte afsluiter van de Stormwachter-serie, geschreven door Catherine Doyle. De drie boeken volgen elkaar mooi op, dus dit is zeker een serie om lekker achter elkaar uit te lezen. Je wordt moeiteloos meegenomen in de wereld van Arranmore en het is dus niet zo gek dat je er een onderdeel van wordt. Samen met Fionn beleef je een magisch avontuur vol met duisternis en geheimen. De bewoners van het eiland worden je vrienden en het is onwijs jammer dat Stormwachter – De strijd om Arranmore het laatste deel is. Ik ga iedereen missen!