Recensie: Stormwachter – De kaarsenmaker van Arranmore (Catherine Doyle)

Titel: Stormwachter – De kaarsenmaker van Arranmore

Serie: Stormwachter (1)

Auteur: Catherine Doyle

Uitgeverij: Fantoom (mei 2019)

Aantal bladzijdes: 352

Eens per generatie kiest het eiland Arranmore een nieuwe Stormwachter om de magische krachten van het eiland in toom te houden en te beschermen tegen indringers. Binnenkort zal Fionns opa, een mysterieuze, zonderlinge oude man, zijn taken neerleggen. Hij is al veel te lang op zijn post gebleven; het is tijd voor een nieuwe Stormwachter…

Als Fionn met zijn zus naar het eiland gaat, komt het onder zijn voeten tot leven… Diep onder de grond heeft er iemand op hem gewacht. Terwijl de strijd om het Wachterschap op het eiland losbarst, ontwaakt er een duistere vorm van magie die een oeroude oorlog nieuw leven wil inblazen.

Stormwachter: De kaarsenmaker van Arranmore van Catherine Doyle is het eerste deel van een nieuwe, spannende serie vol met avontuur, magie en verwondering! Dit boek is echt genieten voor jong en oud en mag dan ook zeker niet ontbreken in de collectie van iedere (kleine) avonturier.

Stormwachter: De kaarsenmaker van Arranmore begint met een mooie, rustige opbouw zodat je de wereld van het boek leert kennen. De lezer weet net zoveel als het hoofdpersonage, Fionn, en dat is eigenlijk niks. Samen ga je alle geheimen van Arranmore ontdekken en die blijken veel duisterder te zijn dan je verwacht. Hierdoor brengt Catherine Doyla langzaam de spanning  in het verhaal en dit zorgt ervoor dat het moeilijk wordt om het boek aan de kant te leggen.

Het verhaal in Stormwachter: De kaarsenmaker van Arranmore draait vooral om Fionn, zijn zusje Tara en zijn opa. Fionn is niet de dapperste, avontuurlijkste of stoerste jongen die er rondloopt, maar je sluit hem direct in je hart. Hij is ontzettend sympathiek en kan behoorlijk scherp uit de hoek komen! Zijn band met zijn opa bloeit in dit boek op en dat is zo ontzettend mooi om te zien. Tara kan hij soms wel achter het behang plakken, maar het blijft toch zijn zusje.

“Fionn vond het niet leuk dat zijn zus dat woord zo achteloos gebruikte. Depressief. Alsof het een kleur was die hij droeg. Alsof je ervoor kon kiezen om het even te zijn en dan niet meer.” – p. 12

Eén van de belangrijkste elementen in het verhaal is magie en Catherine Doyle weet hier een originele draai aan te geven. Ik heb nog niet eerder gelezen over magie die in kaarsen gestopt kan worden en dat vond ik erg interessant (en vooral verfrissend). Daarnaast heeft Catherine Doyle ook gewoon erg goed uitgedacht hoe de magie werkt, waardoor alles gewoon klopt!

Ook speelt het verleden en de geschiedenis van Arranmore een belangrijke rol in Stormwachter: De kaarsenmaker van Arranmore. Catherine Doyle weet dit moeiteloos en op ingenieuze wijze met het heden te verbinden en de lezer wordt dan ook meerdere keren (en zeker op het einde van het boek) helemaal omver geblazen! Mede hierdoor heeft dit boek een onvergetelijke indruk op mij achtergelaten!

“Je moet je hoofd vullen, knul. Dat is je belangrijkste taak. Je moet een leven vol verwondering leiden. Als het je dan begint te ontglippen, voel je nog steeds de schaduw van vrolijkheid vanbinnen.” p. 234

Dus wil jij een keertje een boek lezen dat anders in dan alle andere boeken? Waarin magie, geschiedenis en familie een belangrijke rol spelen? Waarbij je verrast en omver geblazen wordt? Dan is Stormwachter: De kaarsenmaker van Arranmore van Catherine Doyle het boek dat je binnenkort moet gaan lezen! Ik kijk nu al uit naar het volgende deel, De verloren zeekrijgers, dat als het goed is ergens 25 oktober gaat verschijnen!