Recensie: Stop de tijd! (Jeroen van Berckum)

Serie: Meneer Musi Mago’s Magische Muziekinstrumenten (4)

Auteur: Jeroen van Berckum

Illustrator: Wilma van den Bosch

Uitgeverij: Pear Productions (juni 2021)

Aantal bladzijdes: 92

Prijs: € 9,90

Er gebeuren vreemde dingen bij Dave in de klas. Zo zit zijn leraar ineens onder de inkt en zijn de handen van Huub, een verschrikkelijke pestkop, plotseling vastgeplakt aan zijn tafel. Na school gaat Dave naar zijn opa. Die vertelt hem het verhaal van de “Ocarina van Tijd”, een magisch fluitje waarmee je de tijd stil kunt zetten. Alles houdt dan op met bewegen. Alles. Behalve jij. Volgens opa bestaat de fluit echt. Maar vertelt hij de waarheid? En hoe zit het met die mysterieuze gebeurtenissen?

Kennen jullie de Meneer Musi Mago’s Magische Muziekinstrumenten-serie, geschreven door Jeroen van Berckum, al? Eerder verschenen hierin de boeken De Magische Metronoom, Kijk uit wat je wenst! en De Klos. Vorig jaar is ook alweer het vierde deel, Stop de tijd!, aan deze serie toegevoegd. Hoewel het dus echt een serie is en Meneer Musi Mago in elk deel voorkomt, zijn de boeken prima los van elkaar te lezen. In elk boek staat er namelijk een ander personage centraal!

In Stop de tijd! neemt Jeroen van Berckum de lezer mee in het verhaal van Dave. Met zijn vlotte, beeldende en toegankelijke schrijfstijl laat de auteur het verhaal gemakkelijk tot leven komen. Moeilijke woorden worden uitgelegd en de hoofdstukken zijn lekker kort. Ondanks dat er veel magie en fantasie in Stop de tijd! is verwerkt, zorgt Jeroen van Berckum ervoor dat het verhaal heel herkenbaar is voor de lezer. Er komen namelijk veel dingen voorbij die in het dagelijks leven van kinderen ook gebeuren!

Naast het leuke, herkenbare en magische verhaal van Jeroen van Berckum vind je in Stop de tijd! (en ook in de voorgaande delen) illustraties van Wilma van den Bosch. Deze zijn erg gedetailleerd, passen perfect bij hetgeen je leest en brengen het verhaal nog veel meer tot leven! Ook heeft Jeroen van Berckum mooie boodschappen in Stop de tijd! verwerkt. Zo leren kinderen op een speelse manier dat ze het juiste moeten doen en hoe ze een goed mens kunnen zijn.

Kortom, Stop de tijd! is een mooie toevoeging aan de Meneer Musi Mago’s Magische Muziekinstrumenten-serie van Jeroen van Berckum. Het is een tof verhaal vol met magie, fantasie, herkenbare situaties en indrukwekkende boodschappen. De illustraties van Wilma van den Bosch zijn gedetailleerd en zorgen ervoor dat het verhaal van Jeroen van Berckum nog meer tot leven komt. Stop de tijd! is geschikt voor kinderen vanaf een jaar of 7/8. Het verhaal is heel vlot en toegankelijk geschreven!