Recensie: Stof (Joanne Carlton)

Auteur: Joanne Carlton

Uitgeverij: Hamley Books (4 september 2019)

Genre: Thriller

Aantal bladzijdes: 262

Prijs: €18,99

Als je hele wereld opgaat in stof, wil jij dan nog achterblijven?

Simon James is een gelukkig man. Hij heeft een mooie baan, een prachtig gezin en geniet van het leven. Tot een giftige stofwolk de wereld verwoest en hij alles verliest. Drie weken en ettelijke miljoenen doden later is het einde nabij. Er bestaan geen mirakels om de overlevenden te redden.

Op de laatste dag van zijn bestaan krijgt Simon het ultieme dilemma voorgeschoteld: wil hij overleven aan de zijde van een onbekende vrouw in een verwoeste wereld, om zo het voortbestaan van de mensheid te garanderen? Of wil hij zijn leven vandaag beëindigen na het verlies van zijn vrouw en zoon?

Maar krijgt hij nog wel de keuze?

Stof van Joanne Carlton begint meteen best wel spannend. Als lezer weet je nog niet precies wat er allemaal aan de hand is. Wie is Simon? Waarom wordt hij uit zijn huis gehaald? Wat is het stof? Langzaam kom je steeds een beetje te weten, maar een aantal puzzelstukjes vallen al vrij snel bij de lezer op zijn plaats waardoor de wendingen in het verhaal niet per se allemaal heel erg verrassend zijn.

Het verhaal wisselt in het begin tussen het heden en verleden. Zo kom je te weten hoe Simons leven is voor de komst van het stof en tijdens het stof. Hierdoor wordt Simon een tastbaar personage voor de lezer en krijgt hij een beetje karakter. De overige personages die in het verhaal voorkomen blijven erg vlak en leer je niet echt kennen. Dit zorgt ervoor dat Stof echt alleen om Simon draait en om niemand anders. Hierdoor voel je zijn eenzaamheid, verdriet en pijn.

“Dit is hoe mijn leven er in de toekomst uit gaat zien: behalve Quinn is er niemand meer over om van te houden. Ik zal de rest van mijn leven doorbrengen met een vreemde van wie ik niet eens zeker weet of ik van haar zal kúnnen houden.” – p. 121

Joanne Carlton heeft zeker een intrigerend onderwerp gekozen voor haar thriller. Het zet je als lezer aan het denken over de wereld en wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn. De overheid heeft waarschijnlijk veel meer geheimen voor ons dan we weten. Het verhaal blijft mysterieus en je hebt zeker tijdens het lezen erg veel vragen. Sommigen worden beantwoord, maar zeker niet allemaal.

Er waren een aantal dingen die iets meer uitgewerkt hadden mogen worden om het verhaal nog net een beetje meer diepgang te geven. Vooral naar het einde toe, het voelde een beetje te gehaast. Van mij had Stof nog wel minstens 50 pagina’s langer mogen zijn om het verhaal helemaal tot zijn recht te laten komen. Toch is één ding wel zeker; Stof van Joanne Carlton blijft door je hoofd rondspoken nadat het allang uit is!