Recensie: Stella en de zeemeeuw (Georgina Stevens & Izzy Burton)

Auteur: Georgina Stevens

Illustrator: Izzy Burton

Uitgeverij: Baeckens Books (20 juli 2020)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 32

Prijs: € 14,99

Wanneer Stella’s vriendin de zeemeeuw ziek wordt omdat ze plastic heeft gegeten van het strand, voelt Stella zich erg machteloos en verdrietig. Ze wil er alles aan doen om van het strand een schonere plek te maken. Ze organiseert een strandschoonmaak en vraagt hulp aan de producent van haar favoriete chocolade. Iedereen in de buurt hoort van haar ideeën en haar passie, en er beginnen dingen te veranderen…

Wauw.. Wat is Stella en de zeemeeuw van Georgina Stevens en Izzy Burton toch een mooi prentenboek. Niet alleen de cover is prachtig, het verhaal is dat ook. Het herbergt een hele mooie en diepgaande boodschap voor jonge kinderen. Het verhaaltje laat zien dat je nooit te jong (of oud) bent om een verschil te maken, als je er maar voor 100% achter staat.

Georgina Stevens schrijft Stella en de zeemeeuw vanuit het kleine meisje Stella. Zij is 5 3/4de jaar oud! Haar vriendschap met de lieve zeemeeuw is heel aandoenlijk, maar al snel kom je erachter waartoe de mensheid in staat is met al zijn afval. Onderwerpen zoals dierenbescherming, natuurbescherming en het milieu spelen dan ook een belangrijke rol in Stella en de zeemeeuw. Moeiteloos weet Georgina Stevens op je gevoel in te spelen en haar boodschap luid en duidelijk over te brengen.

Hierbij wordt ze ondersteund door de illustrator Izzy Burton. Zij brengt het verhaal van Stella en de zeemeeuw tot leven met haar prachtige tekeningen. Soms beslaan ze 2 pagina’s, soms 1 en soms vind je een aantal tekeningen op een pagina. Dit geeft het geheel een speelse uitstraling, ondanks de zware boodschap die het boek bevat. Ik moet namelijk eerlijk toegeven dat ik wel een traantje moest wegpinken. Stella en de zeemeeuw is een prentenboek dat indruk maakt.

Kortom, Stella en de zeemeeuw van Georgina Stevens en Izzy Burton is een prentenboek dat onmisbaar is als je, je kindje iets bewuster wil maken van het milieu en hoe je het kan beschermen of helpen. Omdat Stella zo een toegankelijk en lief personage is zullen kinderen met haar meeleven en hopelijk onthouden ze de mooie boodschap!