Recensie: Starfell – De zoektocht naar afgelopen dinsdag (Dominique Valente)

Illustrator: Sarah Warburton

Uitgeverij: Veltman Uitgevers (2 maart 2020)

Genre: Fantasy, Kinderboek

Aantal bladzijdes: 299

Willow Mos is een tikkeltje vreemd. Maar dat geldt voor de leukste mensen – en het gebeurt niet zelden dat een echte held een beetje anders is.

Willow Mos is de jongste en minst machtige zus van een magisch gezin. Haar gave is het vinden van verloren dingen. Denk aan sleutels, sokken of een houten gebit. Nuttig, maar niet heel spannend.

Op een dag staat de meest gevreesde heks van heel Starfell voor Willows deur en vraagt haar om hulp. Afgelopen dinsdag lijkt vermist. Helemaal verdwenen. En zonder die dag zou de hele wereld weleens kunnen instorten.

Nu ligt het lot van Starfell in Willows onopvallende, kleine handen. Lukt het haar om de dag te redden, en daarmee de hele wereld? Een magische missie begint…

Het verhaal in Starfell – De zoektocht naar afgelopen dinsdag begint eigenlijk bijna meteen. Iedereen is de dinsdag vergeten en alleen Willow kan deze terugvinden met haar magische gave. Want ook al lijkt haar gave niet zo bijzonder in vergelijking met de rest van haar familie, de machtigste heks van Starfell heeft haar gekozen om te helpen. Dominique Valente laat de magie op unieke wijze tot leven komen en de spanningsboog wordt mooi opgebouwd en vastgehouden!

Als eerste wil ik jullie vertellen dat Dominique Valente de wereld van Starfell echt heel erg goed heeft opgebouwd. Het is uniek en origineel. Er wordt veel aandacht besteedt aan wat er in het verleden is gebeurd waardoor het verhaal in Starfell – De zoektocht naar afgelopen dinsdag heel erg goed tot zijn recht komt. Ook laat ze de slechterik af en toe aan het woord (zonder dat je weet wie het is) en dat is ook erg interessant voor het verhaal, omdat zijn motief zo langzaam naar voren komt.

Willow leert in Starfell – De zoektocht naar afgelopen dinsdag een hele mooie les en dat is dat je dankbaar moet zijn voor wat je hebt. Misschien is wat jij hebt niet net zo mooi, goed of magisch als wat anderen hebben, maar het is wel van jou! Het is fijn dat het hoofdpersonage zo een mooie ontwikkeling ondergaat in een tienerboek waarin het natuurlijk vooral om magie en avontuur draait.

Maar het bovenstaande is niet de enige boodschap die Dominique Valente in Starfell – De zoektocht naar afgelopen dinsdag aan haar lezers wil meegeven. Op haar avontuur ontmoet Willow namelijk heel veel nieuwe vrienden. Van de machtigste heks in Starfell tot een trol. En al snel komt ze erachter dat de vooroordelen die ze over deze mensen of wezens heeft eigenlijk helemaal niet kloppen.

In Starfell – De zoektocht naar afgelopen dinsdag vind je naast het verhaal van Dominque Valente ook prachtige illustraties van Sarah Warburton. Het zijn er niet heel erg veel, dus verwacht niet elke bladzijde een illustratie. Maar de illustraties die je tegenkomt passen wel perfect bij het verhaal. Hierdoor wordt Willow levensecht en speelt het verhaal zich veel meer als een film af voor je ogen. Dit komt natuurlijk ook door de fijne, vlotte en vooral beeldende schrijfstijl van Dominique Valente.

Starfell – De zoektocht naar afgelopen dinsdag van Dominique Valente is het perfecte boek voor iedereen die gek is op verhalen over magie, heksen, draken, avontuur en… KOBOLDS! Oswin verovert je hart en is super grappig. Laat je meeslepen naar Starfell, een plek waar alles mogelijk is.. En na dit boek kan je niet wachten op het vervolg: Starfell – Het vergeten verhaal. Dit boek verschijnt al in het najaar van 2020!