Recensie: Spiegeleffect (Marleen Hartog)

Titel: Spiegeleffect

Auteur: Marleen Hartog

Uitgeverij: In Eigen Beheer (6 januari 2021)

Genre: Psychologische thriller

Aantal bladzijdes: 320

Prijs: € 19,95

De relatie van Kim en Marius lijkt stabiel, toch is Kim zichzelf onderweg volledig kwijtgeraakt. Wanneer ze in de spiegel kijkt, ziet ze een vrouw die ze niet kent. In de hoop zichzelf terug te vinden, vlucht ze naar Thailand. Wat ze niet weet, is dat daar op dat moment een meedogenloze seriemoordenaar actief is. Lona draagt de last van een gruwelijk geheim. Om te overleven leidt ze een teruggetrokken bestaan. Wanneer ze het belangrijkste in haar leven dreigt te verliezen, wordt ze gedwongen de confrontatie aan te gaan met haar donkere kanten. Kan Lona voorkomen dat de verpletterende waarheid aan de oppervlakte komt?

Misschien ken je Marleen Hartog al van haar thriller Skoftig. Een verhaal over familiegeheimen, moord, zelfmoord en leugens. Het zat erg goed in elkaar, maar had nog een aantal verbeterpuntjes. Nu is begin dit jaar Marleen Hartogs nieuwste boek verschenen, genaamd Spiegeleffect. Ik ben heel benieuwd naar deze psychologische thriller, maar ik verwacht dat ik positief verrast ga worden.

Spiegeleffect moet eventjes op gang komen, maar gelukkig heeft Marleen Hartog een hele fijne schrijfstijl. Ze maakt nog steeds gebruik van korte zinnen en hoofdstukken waardoor het verhaal snel wegleest. Maar in vergelijking met haar vorige thriller zitten in Spiegeleffect veel meer details verwerkt. Aan de ene kant is dit ontzettend fijn, want zo krijg je een veel beter beeld van de (hoofd)personages. Aan de andere kant mist het verhaal hierdoor aan het begin een beetje spanning.

Spiegeleffect is opgedeeld in drie delen en je leest het verhaal vanuit Kim en Lona. Af en toe is er ook een stukje geschreven vanuit de slachtoffers van de seriemoordenaar en dat maakt het verhaal interessant. Het kruipt onder je huid. Marleen Hartog zorgt ervoor dat vooral de hoofdpersonages diepgang krijgen, je wordt echt meegenomen in hun gedachten en beweegredenen. Dit geldt helaas niet voor de seriemoordenaar, zijn motief blijft een beetje wazig. Hierdoor blijft Spiegeleffect wel door je hoofd spoken, want je blijft je van alles afvragen!

Marleen Hartog heeft met Spiegeleffect zeker een hele sterke psychologische thriller neergezet. Het verhaal kruipt onder je huid en je bent er constant mee bezig. Je vraagt je af hoe alles precies in elkaar zit en er zullen zeker een aantal theorieën door je hoofd spoken. Als ervaren thrillerlezer zul je sommige dingen wel aan zien komen, maar dat neemt niet weg dat Spiegeleffect je zal verrassen op een manier die je niet verwacht. Hoewel het verhaal goed wordt afgesloten blijft de lezer nog wel met een aantal vragen zitten.

Dus ben je op zoek naar een psychologische thriller die goed in elkaar zit en onder je huid weet te kruipen? Dan is Spiegeleffect van Marleen Hartog zeker iets voor jou. Het is fijn dat ze er dit keer voor heeft gekozen om vooral op dezelfde personages te focussen. Spiegeleffect heeft hierdoor diepgang en zit goed in elkaar. Zeker de laatste twee delen van het boek hebben mijn aandacht vast gepakt en niet meer los gelaten. Of ik het spelletje gewonnen heb dat Spiegeleffect met mij heeft gespeeld? Ik weet het niet, maar ik heb ervan genoten!

Deze recensie is onderdeel van de Spiegeleffect-blogtour, georganiseerd door Marleen Hartog! Eerder heb je al recensies kunnen lezen bij Soraya’s Bookshelf, Books and Paris, Stoerleesvoer, Vrouwenthrillers, Veronique’s Boekenhoekje, Perfecte Buren, MustReadsOrNot, The Books of Wonder en Birdy’s boeken. De komende weken kun je voor een recensie nog terecht bij Koukleum, Hanneke Tinor-Centi en Kwante in Wonderland. Ik hoop dat jullie van alle recensies genieten.