Recensie: Sofie en haar helden (Nancy Heinsman)

Auteur: Nancy Heinsman

Illustrator: Nieke Stegerman

Uitgeverij: Uitgeverij Ensifera (23 januari 2021)

Genre: Prentenboek

Aantal bladzijdes: 23

Prijs: € 14,95

Op een dag kijkt Sofie vanuit haar raam naar buiten. Ze is jaloers op de vogels die ze ziet en vraagt zich af waar ze allemaal naartoe vliegen. Sofie gaat samen met haar twee helden allerlei nieuwe dingen zien en ontdekken. Met zijn drieën stappen ze in een luchtballon en vliegen naar veel mooie plekken!

Sofie en haar helden is het eerste deel van de boekenreeks Wat ziet Sofie?, geschreven door Nancy Heinsman en geïllustreerd door Nieke Stegerman. De auteur had al heel lang de droom om een prentenboek uit te brengen en na 14 jaar had ze het perfecte idee. Sofie en haar helden is hier het eerste resultaat van! De boekenreeks Wat ziet Sofie? zal vooral gaan over wat er allemaal voor moois te ontdekken valt in de wereld.

In Sofie en haar helden neemt Nancy Heinsman de lezer mee naar de wereld van Sofie en haar twee broers. In een luchtballon gaan ze samen op avontuur en ontdekken ze de mooiste dingen. Het verhaal is geschreven in rijmvorm en daar ben ik zelf altijd groot fan van. Hierdoor leest Sofie en haar helden fijn en is het ook onwijs leuk om voor te lezen!

Nancy Heinsman heeft een aantal mooie en belangrijke onderwerpen in Sofie en haar helden weten te verwerken. Het verhaal gaat namelijk over ontdekken, vertrouwen, geborgenheid, liefde en familie. Sofie vindt dit bij haar broers en dat is heel mooi om te zien. Hierdoor krijgen lezers het gevoel dat familie er altijd voor je zal zijn, je zal helpen en ervoor zal zorgen dat je gelukkig bent.

De illustraties in Sofie en haar helden zijn gemaakt door Nieke Stegerman. De cover geeft jullie natuurlijk al een beetje een idee van hoe de binnenkant eruit zal zien en die is prachtig, toch?! Elke illustratie is iets groter dan een pagina en aan de rechterkant vind je de tekst van Nancy Heinsman. De illustraties zijn zacht en teder, ze stralen een gelukkig en vrolijk gevoel uit. Ze passen perfect bij de tekst en zorgen ervoor dat het verhaal nog meer tot leven komt!

Kortom, Sofie en haar helden is een geslaagd eerste deel van de boekenreeks Wat ziet Sofie?. Het verhaal is heel toegankelijk en vlot geschreven door Nancy Heinsman voor kindjes vanaf ongeveer 3 jaar. En Nieke Stegerman maakte mooie, passende en gedetailleerde illustraties. Samen zorgen ze ervoor dat het verhaal tot leven komt en dat je samen met Sofie en haar helden op avontuur gaat!