Recensie: Snitch (Margje Woodrow)

Titel: Snitch

Auteur: Margje Woodrow

Uitgeverij: Uitgeverij De Fontein (27 maart 2018)

Genre: Young Adult, Thriller

Aantal bladzijdes: 272

Prijs: €13,99

De jarenlange vriendschap tussen Roos en Quinty staat ernstig onder druk wanneer Fenna bij hen in de klas komt. Quinty kiest voor Fenna en haar vrienden. Roos voelt zich afgedankt. Ze reageert heftig, iets wat haar omgeving als een probleem ziet. Er wordt zelfs ritalin voorgeschreven, maar Roos weigert.

Steeds vaker lijkt Roos betrokken bij ongelukken van haar klasgenoten. Ze heeft de schijn tegen en iedereen verdenkt haar. Maar dan ontdekt Roos wat er daadwerkelijk speelt. Geloven ze haar of is er sprake van verraad?

In Snitch bespreekt Margje Woodrow een aantal heftige onderwerpen. Het gaat over pesten, maar ook over medicatiegebruik onder jongeren. Het zijn zeker actuele onderwerpen, die ook op dit moment in de maatschappij leven. Dit maakt het verhaal realistisch en overtuigend. Toen ik begon met lezen deed het me zelfs een beetje denken aan de boeken van Carry Slee, omdat ook zij dit soort thema’s in haar boeken verwerkt. Toch weet Margje Woodrow haar eigen draai aan het verhaal te geven en zich te onderscheiden van andere jeugdboeken!

Roos wordt gezien als een probleemkind. Niet alleen op school, maar ook thuis. Het is vaak druk in haar hoofd en soms wordt dit haar weleens te veel. De lezer kan zichzelf goed in haar verplaatsen, iedereen wil namelijk weleens met rust gelaten worden. Vanaf het begin voelt de lezer ook een bepaalde verbondenheid met Roos, een soort van vriendschap. De harde woorden van haar ouders komen dan ook hard binnen, vooral omdat je, je ouders moet kunnen vertrouwen!

“Dit gebeurt gewoon. Zo ben ik. Soms stormt het van binnen en moet het eruit.” – p. 130 (e-book)

Margje Woodrow heeft een fijne en toegankelijke schrijfstijl voor de jeugd. Het leest makkelijk weg en ze gebruikt geen ingewikkelde woorden of zinnen. Af en toe worden er wel mooie, krachtige zinnen in het verhaal verwerkt. Het verhaal in Snitch is erg beeldend geschreven en de gebeurtenissen spelen zich voor je ogen af. Daarnaast is het erg leuk dat bijvoorbeeld berichten op Instagram of Snapchat worden weergegeven, dit geeft het verhaal iets visueels. Ook een leuk extraatje is dat de hoofdstukken niet worden aangegeven met nummers, maar met pillenstrips. Bij elk nieuw hoofdstuk zit er een pilletje minder in de strips!

“Niet altijd naar jezelf wijzen. Soms is het leven gewoon niet eerlijk.” – p. 55-56 (e-book)

Het verhaal in Snitch wordt uit de perspectieven van Roos en Quinty geschreven. Door deze afwisseling is het verhaal veel spannender dan als het uit het oogpunt van één iemand geschreven zou worden. Veel hoofdstukken eindigen namelijk met een kleine cliffhanger en je móét gewoon weten hoe het verder gaat, je blijft om die reden gewoon doorlezen en je wordt helemaal het verhaal ingetrokken. Voor je het weet is Snitch (jammer genoeg) alweer uit. De wisselende perspectieven maken Snitch uniek en een echte must-read.

Snitch van Margje Woodrow is een krachtige jeugdthriller voor jongeren vanaf een jaar of 13. Het plot zit goed in elkaar en zeker naar het einde toe is het erg spannend en zit je op het puntje van je stoel. De actuele thema’s die in het boek besproken worden maken het verhaal realistisch, het zou op iedere middelbare school kunnen gebeuren en hopelijk zet dit boek jongeren aan tot nadenken!

Ik wil graag de Facebookgroep Kinderboeken en Uitgeverij De Fontein bedanken voor het recensie-exemplaar!