Recensie: Smash (Margje Woodrow)

Titel: Smash

Auteur: Margje Woodrow

Uitgeverij: De Fontein (6 juli 2021)

Genre: Jeugd, Thriller

Aantal bladzijdes: 215

Prijs: € 15,99

Luna gaat met haar vrienden naar een populaire jongerencamping op Terschelling. Ze willen feesten en relaxen. Op de avond voor vertrek zoeken ze via Zoom contact met een medium. Voor de grap laten ze de ene na de andere foto lezen. De stemming verkilt als ze een akelige waarschuwing krijgen: ‘Blijf thuis! Een van jullie heeft dodelijk karma…’ De spanningen in de groep lopen op. Moeten ze dit serieus nemen? Wie kan het zijn? Durven ze nog wel te gaan? Zijn ze met en voor elkaar wel veilig?

Margje Woodrow is natuurlijk een bekende naam onder de liefhebbers van jeugdthrillers. Zo zijn onder andere de populaire boeken Verwoest, Snitch, Buitenspel en Fake trip van haar hand verschenen. De recensie over Snitch lees je HIER. Inmiddels is het alweer even geleden dat haar nieuwste boek Smash is verschenen, maar ik heb hem nu eindelijk gelezen. En ik vertel je er graag meer over in deze recensie!

Smash van Margje Woodrow is vooral geschreven vanuit twee verschillende perspectieven, namelijk die van Luna en die van Ilan. Daarnaast lees je kleine stukjes vanuit het perspectief van iemand die wraak wil nemen. Dit maakt Smash spannend, want je voelt dat er iets te gebeuren staat, maar wat? Wie is er in gevaar? Zal iedereen het tripje overleven? Of gaan er gewonden vallen? Deze perspectiefwisseling maakt Smash zeker interessant om te lezen, ook omdat Luna en Ilan leuke personages zijn om over te lezen. Je leert ze voldoende kennen doordat je hun gedachtes kan lezen!

“Waarom is het zo donker? Gitzwart? Mijn stem is weg. Ik hoor niks meer, alleen mijn eigen piepende ademhaling. Ik draai mijn gezicht. Mijn hoofd kletst tegen het beton. Paniek overweldigt me. Eruit. Ik wil er nú uit.” – p. 172

Je kan merken dat Margje Woodrow genoeg onderzoek heeft gedaan om van Smash een realistisch verhaal te maken. Ze weet precies te vertellen hoe het eraan toegaat op de tennisbaan of tijdens het paintballen. Daarnaast gebruikt Margje Woodrow een beetje straattaal, woorden die jongeren vaak gebruiken op school (zoals jonko). Dit maakt Smash niet alleen realistisch, maar ook herkenbaar voor de doelgroep. Het lijkt namelijk net alsof je gewoon over je vrienden leest en je aan de zijlaan staat.

Smash is in een hoog tempo geschreven. Margje Woodrow maakt gebruik van korte zinnen en makkelijke woorden. De gebeurtenissen volgen elkaar snel op waardoor Smash als een trein leest. Dit komt ook door de beeldende schrijfstijl van de auteur, alles speelt zich als een film voor je ogen af. Het verhaal wordt aan het begin al meteen spannend gemaakt en de spanning bouwt zich rustig op tot de climax. Margje Woodrow maakt verschillende personen verdacht, maar de uiteindelijke dader is niet heel verrassend.

Kortom, Smash is weer een toffe jeugdthriller van Margje Woodrow. Het verhaal is op een hele toegankelijke, realistische en herkenbare manier geschreven. Zo wordt er bijvoorbeeld gebruikgemaakt van straattaal. Perfect dus voor jongeren! Smash is vanaf het begin spannend, omdat je bijna meteen weet dat de vakantie voor iemand dodelijk kan aflopen. En daarnaast vanwege de perspectiefwisselingen tussen Luna, Ilan en degene die op wraak zint. De gebeurtenissen in Smash volgen elkaar in hoog tempo op waarmee Margje Woodrow ervoor zorgt dat het boek snel wegleest.