Recensie: Sloddervos (Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort)

Auteur: Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort

Illustrator: Wil Raymakers

Uitgeverij: Dromenjager Publishing (28 september 2021)

Aantal bladzijdes: 220

Prijs: € 15,99

De verborgen magische wereld achter onze werkelijkheid is aan het afsterven. Als de mythische wereld sterft, sterft alle leven op aarde. Er is maar één iemand die beide werelden kan redden…

In Sloddervos gaat Rhona op zoek naar de verborgen mythische wereld achter onze werkelijkheid en komt erachter dat die aan het afsterven is. En als die magische wereld van wezens en goden sterft, sterft de aarde en alles wat daarop leeft. Er is er maar een die beide werelden kan redden: RHONA, DE SLODDERVOS. Sloddervos is hét avonturenboek van nu over durven te leren geloven in jezelf en in alles wat je ziet en niet ziet. In alles wat je weet en niet weet. Omdat niet alles verklaarbaar hoeft te zijn om waar te zijn. Want er is nog zoveel meer. En alles is verbonden.

Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort hebben samen een onwijs tof verhaal weten te creëren in Sloddervos. Je wordt vanaf de allereerste pagina het boek ingetrokken, omdat er meteen al iets gebeurd. Het is spannend, interessant en fantasierijk. Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort nemen je in Sloddervos mee in het avontuur van Rhona, een verlegen meisje die niet zo heel veel durft.. Totdat ze een hele speciale cape vindt. Het is mooi om te zien dat Rhona ook zonder de cape een mooie ontwikkeling maakt in het verhaal. Je ziet haar langzaam uit haar schulp kruipen en echt zichzelf zijn! Ze durft te geloven in zichzelf.. Dit geldt trouwens ook voor een aantal andere personages in Sloddervos.

Zoals ik eerder al even kort aanhaalde is Sloddervos spannend, interessant en fantasierijk. Want ondanks het feit dat het verhaal zich gewoon in onze wereld afspeelt (dit merk je door details zoals Corona), bestaat er ook nog een andere wereld naast die van ons. Een door de mensen vergeten mythische wereld vol met goden en andere magische wezens. Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort hebben beide werelden moeiteloos met elkaar weten te verweven en het wordt ook heel duidelijk uitgelegd aan de lezer. Maar toch is er ook twijfel.. Dit zorgt ervoor dat Sloddervos leuk en verrassend blijft om te lezen!

“Kitsune was dan misschien weg, maar ik had zijn cape. Met die cape durfde ik alles. En die andere magische wezens en goden waren er ook nog. Zij zouden mijn vragen vast beantwoorden. Zij zouden me helpen. Toch?” – p. 68

Naast het feit dat Sloddervos een heel spannend verhaal bevat, er gebeurt namelijk van alles en het is geen enkel moment saai, hebben Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort ook mooie boodschappen in het boek verwerkt. Zo wordt er ingegaan op het klimaat, maar is persoonlijke ontwikkeling ook erg belangrijk. Iedereen heeft namelijk talenten, maar die zie je niet altijd. Soms duurt het even voordat die talenten zich tot uiting brengen of je moet gewoon meer in jezelf geloven. Je hoeft niet alles te zien om te weten dat het waar is. Een mooie boodschap die Sloddervos naar een hoger niveau tilt.

In Sloddervos vind je ook regelmatig onwijs leuke illustraties van Wil Raymakers. Eigenlijk vind je er bijna op elke pagina wel eentje. Ze zijn over het algemeen zwart-wit en vrij simpel. Maar in het hele boek wordt er ook gebruik gemaakt van de kleur rood, de kleur van de Sloddervos natuurlijk! Zo af en toe vind je ook een paginagrote illustratie en die zijn heel erg gedetailleerd. De illustraties van Wil Raymakers maken van Sloddervos een levendig en interactief boek. Kinderen zullen hun ogen uitkijken tijdens het lezen, waardoor ze hun aandacht langer bij het verhaal kunnen houden!

Sloddervos van Dinand Woesthoff & Dore van Montfoort is geschikt voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar tot 12 jaar (al denk ik dat als je iets ouder of zelfs volwassen bent je dit boek ook prima kan lezen). Het is een spannend, mysterieus en fantasierijk boek dat zeker tot de verbeelding van kinderen spreekt. Dit komt natuurlijk ook door de prachtige illustraties van Wil Raymakers. Ga samen met Rhona op avontuur en ontdek een hele nieuwe wereld waarin goden en magische wezens echt bestaan! Sloddervos wil je het liefst in één keer uitlezen en gelukkig is dit pas het eerste deel.. Ik kijk nu al uit naar het vervolg!