Recensie: Skoftig (Marleen Hartog)

Auteur: Marleen Hartog

Uitgeverij: In eigen beheer (7 juni 2019)

Genre: Thriller

Aantal bladzijdes: 317

Prijs: €19,95

Wat gebeurt er als je de controle over je eigen leven verliest?
Skoftig is een snelle thriller over een aantal jongvolwassenen die zoekende zijn. Wie beheerst de kunst om zich werkelijk los te maken van zijn verleden? En wie raakt verstrikt in het web van de toekomst?
Tijdens het kermisweekend in een dorp in West-Friesland worden alle relaties in moordend tempo op scherp gesteld. Het is kiezen of verliezen. Wie overleeft zijn verleden?
Stap jij in deze draaimolen?
Een zoektocht.
Een ontvoering.
Een zelfdoding.
Een gezin dat uit elkaar spat.
Een moord. (Of meer dan één…)
Dit boek is kermis.
Dit boek is Skoftig.

Skoftig van Marleen Hartog is een thriller over familiegeheimen, moord, zelfmoord en leugens. Je wordt meegenomen in de levens van een aantal jongeren. Niemand is veilig in Skoftig, iedereen kan het volgende slachtoffer. In een race tegen de klok proberen ze uit te zoeken wat er allemaal aan de hand is en hopelijk bekopen zij dit niet met hun leven!

Skoftig van Marleen Hartog heeft veel perspectiefwisselingen. Er zijn verschillende personages die aan bod komen in het verhaal en dit wordt per hoofdstuk afgewisseld. Dit kan af en toe erg verwarrend zijn voor de lezer, omdat de hoofdstukken ook maar heel kort zijn. Zeker de eerste helft van Skoftig voelt hierdoor warrig aan. Net wanneer je denkt een beetje grip op iemands verhaal te krijgen ben je alweer over het volgende personage aan het lezen. Hierdoor is het erg moeilijk om je aandacht bij het verhaal te houden.

Gelukkig verandert dit net na de eerste helft van Skoftig. Hoewel Marleen Hartog nog steeds per hoofdstuk wisselt tussen de verschillende personages voelt het veel meer als een echt verhaal. De hoofdstukken vloeien in elkaar over en sluiten een stuk beter bij elkaar aan. Hierdoor word je veel meer in Skoftig getrokken en wordt je aandacht door het verhaal gepakt. Want als lezer word je nu wel erg nieuwsgierig naar hoe alles in elkaar zit.

“Het leven is geen sprookje waarbij je het boek dichtslaat wanneer het te eng wordt, om het later weer open te slaan en verder te gaan alsof er niets is gebeurd. Gevoelens kun je niet dichtslaan en wegstoppen.” – p. 125

Marleen Hartog heeft een schrijfstijl die je moet liggen. Ze maakt gebruik van korte zinnen en schrijft to the point. Er is niet veel ruimte voor details en ze schrijft waar het op staat. Hierdoor is het ergens wel een beetje moeilijk om een band op te bouwen met de personages in het boek. Je komt heel weinig over ze te weten, maar net genoeg om uiteindelijk hun rol in het verhaal van Skoftig te begrijpen.

Het plot van Skoftig zit ontzettend goed in elkaar. Marleen Hartog zorgt ervoor dat alles wat ze opschrijft een doel heeft in het geheel. Elke gebeurtenis is gelinkt aan een andere gebeurtenis en houdt hierdoor verband met elkaar. Alle keuzes die je in je leven maakt, hebben gevolgen. Zelfs al hoef je die niet meteen onder ogen te komen. Verder is het plot in Skoftig verrassend en onvoorspelbaar. Tijdens het lezen (van de tweede helft) ben je aldoor bezig met de vragen: Wat is er in het verleden gebeurd? Wie zit er achter Micha en Amos aan? En wat is Laura’s rol in het verhaal?

Skoftig van Marleen Hartog is een goede thriller, maar heeft zeker een aantal verbeterpunten. Het plot is erg sterk en zit goed in elkaar, maar de uitwerking had voor mij iets beter gekund. Hier en daar mochten de personages meer tot leven komen en als de eerste helft net zo goed was als de tweede helft van Skoftig dan had dit boek van mij zeker 4 sterren gekregen. Nu blijf ik haken bij 3 sterren.

1 thought on “Recensie: Skoftig (Marleen Hartog)