Recensie: Seizoen van de heks (Sarah Rees Brennan)

Titel: Seizoen van de heks

Serie: Grimmige avonturen van Sabrina (1)

Auteur: Sarah Rees Brennan

Uitgeverij: Volt (16 januari 2020)

Aantal bladzijdes: 286

Prijs: € 17,50

Het is de zomer voor haar zestiende verjaardag, Sabrina Spellman weet dat haar wereld op het punt staat te veranderen. Haar leven bestaat uit het bestuderen van magie en toverspreuken, rondhangen met vrienden en naar de film gaan met haar vriendje Harvey Kinkle.

Nu de tijd in de ‘normale’ wereld langzamerhand op aan het raken is, beseft ze dat het achterlaten van haar vrienden veel moeilijker is dan ze had verwacht. Al helemaal nu ze niet meer precies weet wat Harvey voor haar voelt. Wanneer haar nicht Ambrose voorstelt om een spreuk uit te spreken die zijn ware gevoelens voor haar zullen onthullen gaat het helemaal mis. Een mysterieuze bosgeest bemoeit zich met de spreuk en alles begint averechts te werken.

Sabrina heeft zich altijd al aangetrokken gevoeld tot de macht van de magie. Toch begint ze steeds meer te twijfelen of haar magie haar niet het verkeerde pad op leidt. Zal ze ervoor kiezen om het pad van het licht te verlaten om het pad van de nacht te volgen?

Waarschijnlijk heb je weleens gehoord van de serie Chilling Adventures of Sabrina die je op Netflix kan bingewatchen (TIP)! Ik ben er in ieder geval groot fan van (net als van de serie Riverdale) en was dan ook meteen ontzettend enthousiast toen ik hoorde dat er een boek geïnspireerd op deze serie, geschreven door Sarah Rees Brennan, zou verschijnen!  Wat ik van Seizoen van de heks vond? Ik vertel het je in deze recensie!

Op zich gebeurt er niet super veel in Seizoen van de heks van Sarah Rees Brennan. Het is dan ook geen spannend boek waarbij je tijdens het lezen op het puntje van je stoel zit. Het draait vooral om Sabrina’s twijfel om een heks te worden. Verder spreekt ze samen met haar neef Ambrose een spreuk uit en maakt ze contact met een wensputgeest die eigenlijk slechte bedoelingen heeft, maar er is geen echte dreiging waarvan de lezer een beetje bang wordt. De spanningsboog is dus best laag.

“Toch hou ik nog steeds van magie. Ik hou van het gevoel van de toenemende kracht in mijn aderen en het idee dat er nog meer is. Ik hou van de klik als een spreuk precies goed gaat, net zozeer als ik de gedachte haat dat ik mijn familie teleurstel.” – p. 20

Maar Seizoen voor de heks is wel een leuk boek als je fan bent van de Netflix serie Chilling Adventures of Sabrina. Het verhaal speelt zich namelijk hiervoor af (het is dus een echte prequel) en je leert Sabrina gewoon iets beter kennen. Haar gedachten komen veel meer tot leven en natuurlijk haar twijfels over haar aankomende ‘duistere doop’. Die worden erg goed beschreven! Daarnaast leren we niet alleen Sabrina beter kennen, want na elk hoofdstuk uit haar perspectief lees je een hoofdstuk uit bijvoorbeeld Harvey, Suzie, Prudence of vader Blackwood. En daaruit komen nog weleens verrassende dingen naar voren!

Ook als je de Netflix serie niet hebt gezien kan je Seizoen van de heks van Sarah Rees Brennan lezen. Veel dingen worden namelijk duidelijk uitgelegd waardoor je hem ook kan lezen voordat je aan de Netflix serie begint. Al denk ik wel dat het gewoon leuker is om dit boekje te lezen met de kennis uit de serie, dan vallen bepaalde dingen namelijk beter op hun plek en het is gewoon fijn om de personages al te kennen (want het zijn er behoorlijk veel).

Seizoen van de heks van Sarah Rees Brennan geeft je meer inzicht in de personages die je hebt leren kennen in de serie Chilling Adventures of Sabrina op Netflix. Het verhaal is niet heel erg spannend, maar er gebeuren wel een aantal interessante dingen! Seizoen van de heks is echt een easy read voor tussendoor als je fan bent van Sabrina Spellman en haar gekke tantes en neef!