Recensie: Scharlakenrode magie (Cassandra Clare)

Serie: Vloeken uit het verleden (1)

Auteur: Cassandra Clare

Co-auteur: Wesley Chu

Uitgeverij: Moon (22 oktober 2019)

Aantal bladzijdes: 352

Prijs: €22,50

In deze nieuwe serie van Cassandra Clare (i.s.m. Wesley Chu) volgen we Magnus Bane en Alec Lightwood op hun reis rond de wereld. Maar als het stelletje in Parijs is beland, wordt hun vakantie verstoord door een ontmoeting met een vriend uit het verleden. Een sekte blijkt chaos te veroorzaken over de hele wereld. Een sekte die Magnus ooit heeft opgericht. Blijkbaar. Een keer. Als grap. Het is aan Magnus en Alec om ervoor te zorgen dat hier een einde aan komt, en ze zullen elkaar compleet moeten vertrouwen om dat voor elkaar te krijgen.

Inmiddels ben ik behoorlijk bekend met de Schaduwwereld van Cassandra Clare. Ik heb genoten van Kronieken van de Onderwereld en ik ben gaan houden van Magnus en Alec. Het is dan ook ontzettend tof dat de auteur heeft besloten om een serie over deze twee personages te gaan maken, genaamd Vloeken uit het verleden. Mijn verwachtingen voor Scharlakenrode magie liggen best hoog en hopelijk zijn deze uitgekomen!

Cassandra Clare heeft de Schaduwwereld natuurlijk al helemaal opgebouwd in haar eerdere boeken, maar dat neemt niet weg dat ze ook in Scharlakenrode magie de belangrijkste dingen uitlegt. Hierdoor is dit boek ook geschikt om los te lezen van de Kronieken van de Onderwereld-serie. Al zou ik aanraden om die gewoon wel te lezen, de gebeurtenissen in Scharlakenrode magie spelen zich namelijk af tijdens Stad van Gevallen Engelen (deel 4). Dus dan weet je precies hoe het hele verhaal eruit ziet!

Ondanks dat Cassandra Clare al best wel veel boeken heeft geschreven in de Schaduwwereld is Scharlakenrode magie toch weer origineel en uniek. Dit keer gaat het over een sekte, een onderwerp dat heel interessant kan zijn. Cassandra Clare weet hier helemaal haar eigen draai aan te geven en de aandacht van de lezer vast te pakken. Het is spannend en mysterieus!

“Ze is mijn donkere spiegel, Alexander. In sommige opzichten is zij wat ik had kunnen zijn als ik niet het geluk had gehad om liefde en genegenheid te kennen… – p. 205

In Scharlakenrode magie wordt vooral het personage van Magnus Bane nog meer uitgediept. Hij is altijd een beetje geheimzinnig over zijn verleden, maar nu komen we daar toch iets meer over te weten. Daarnaast worden er ook weer nieuwe personages geïntroduceerd. Deze combinatie van nieuwe en oude personages weet het verfrissend te houden!

Scharlakenrode magie heeft eigenlijk een heel mooi afgerond einde en het zou dan ook prima een standalone kunnen zijn. Maar dan beland je bij de laatste bladzijden van het boek en kom je erachter dat er blijkbaar nog wel meer te vertellen is. Dit had wat mij betreft iets meer in het verhaal verweven mogen worden door het geven van kleine hints. Nu werd het eigenlijk gewoon een beetje op de lezer gedropt. Maar ik moet wel zeggen dat er ook nog een mooie plottwist in zit.

Scharlakenrode magie van Cassandra Clare & Wesley Chu is een mooie toevoeging aan de Schaduwjagers-collectie. Ik heb weer van Magnus en Alec genoten. Het lezen van dit boek voelde als een warm bad, als thuiskomen. Dit is echt een aanrader voor iedereen die de vorige boeken met plezier heeft gelezen!