Recensie: Schaduwman (Phoebe Locke)

Genre: Thriller

Aantal bladzijdes: 320

Ze zochten een verhaal. Ze vonden een nachtmerrie. Dertig jaar geleden trokken vier meisjes een donker bos in, op zoek naar de schaduw die ze “de lange man’ noemden.

Tien jaar later verdween een jonge moeder, haar man en pasgeboren dochter achterlatend.

Nu wordt diezelfde dochter verdacht van moord.

De huiveringwekkende geheimen die deze drie gebeurtenissen met elkaar verbinden zullen eindelijk aan het licht komen…

Laat ik ermee beginnen dat Schaduwman van Phoebe Locke vooral een mysterieus verhaal is. Je wordt zeker niet meteen een ontzettend spannend verhaal ingetrokken. En als je begint met lezen moet je er dan ook echt even inkomen. Alles is heel vaag en wordt langzaam opgebouwd door de auteur. Het is dus erg belangrijk om aandachtig te blijven lezen. Dit is soms best lastig, omdat het verhaal af en toe een beetje langdradig kan zijn door de vele details.

Ondanks het feit dat je echt even in het verhaal moet komen is Schaduwman uiteindelijk wel erg spannend. Phoebe Locke weet namelijk met één enkele zin kippenvel op de rug van haar lezers te toveren. Ze geeft het boek moeiteloos een ‘enge vibe’ waardoor je het boek maar moeilijk aan de kant kan leggen. Ook haar vlotte schrijfstijl zorgt ervoor dat je gewoon door blijft lezen.

“Ze moest zich omdraaien, maar ze stond als aan de grond genageld en voelde een koude tocht langs haar nek glijden. Ze was er zeker van dat hij in de deuropening zou staan als ze omkeek…” – p. 222

In Schaduwman worden drie verschillende verhaallijnen uitgewerkt. Tijdens het lezen wordt er regelmatig geschakeld tussen deze verhaallijnen. De ene keer lees je vanuit het heden en de andere keer vanuit het verleden. Op hoog tempo wordt er door Phoebe Locke gewisseld tussen deze verhaallijnen. Voor de geoefende lezer is dit fijn, zij zullen het boek namelijk op hoge snelheid kunnen lezen. Je wordt namelijk telkens nieuwsgierig gemaakt naar het plot van de verschillende verhalen en hoe ze met elkaar in verband staan.

Phoebe Locke is een meesteres in plottwisten. Net als je denkt te weten hoe het verhaal in elkaar zit gaat het weer net een andere kant op. Dit maakt Schaduwman een interessant boek om te lezen. Je kan namelijk zelf puzzelen en proberen om antwoorden te vinden op de vragen die je hebt. En het is gewoon heerlijk hoe de auteur de lezer telkens op het verkeerde been weet te zetten.

Het einde van Schaduwman was minder eng dan dat ik had verwacht, maar zat heel erg goed in elkaar. Helaas worden niet alle vragen die je hebt door Phoebe Locke beantwoord en dat is een beetje jammer voor de lezers die van een goed afgerond verhaal houden. Al met al is Schaduwman van Phoebe Locke wel een mooie thriller die langzaam is opgebouwd en waarbij de rillingen over je rug lopen!